От архива: Дори „среднощното слънце“ няма да накара земните пчели да работят през арктическите „нощи“

Пчелите спазват строг работен ден, дори в условията на 24-часова слънчева светлина. През 2010 изследователи маркирали земни пчели с радиопредавател, който се използва за наблюдение на движенията им по време на постоянната светлина на арктическото лято.

Изследването е публикувано в списанието със свободен достъп BMC Biology.

Учените Ралф Стелзер (Ralph Stelzer) и Ларс Читка (Lars Chittka) от Университета Куин Мери в Лондон (Великобритания), извършили проучване в научноизследователската станция в Северна Финландия. Стелзер казва: „Постоянната дневна светлина би трябвало да осигури уникална възможност на земните пчели да увеличат максималното количество на събраната храна, следователно и растежа на колонията, като останат активни през целия 24-часов период. Ние открихме, че пчелите не се възползват от тази възможност, което навежда на мисълта, че има някаква полза от нощната почивка“.

Изследователите са експериментирали с два вида: местни пчели и група пчелни колонии, които са внесени в Арктика. И двата вида работили дневна смяна, с максимална активност около обяд и се прибрали в кошерите преди полунощ. Учените Стелзер и Читка предположили, че пчелите трябва да имат някакъв начин да разпознават времето при отсъствието на индикации за ден/нощ, което навежда на мисълта, че насекомите може би са чувствителни към качеството и интензитета на светлината,  или промените в температурата.

Говорейки за възможните предимства на почивката, изследователите казват: „Въпреки светлината, температурите падат по време на т.нар. Арктическа нощ, следователно може би пчелите трябва да се върнат в техните кошери, за да затоплят пилото. Освен това бе предположено, че времето на сън помага на пчелите да запомнят информацията, получена по време на дневния летеж.“

Превод: Димитър Долнооряхов