Органичен цикъл

Откритията на класическите философи понякога остават незабелязани, защото съвременните специалисти, които тълкуват техните идеи, не разбират напълно мощта на класическата мисъл. Органичният цикъл (разграждането и храненето), открит от Лие Дзъ, непрекъснато е определян като теория на еволюцията, въпреки че това го прави най-глупавата теория на еволюцията, която някога е публикувана. Същността на твърдението на Лие Дзъ, изказано през VI в. пр. Хр., е, че живите същества се състоят от елементарни съставки, които рано или късно се разграждат. Съставките по-късно отново се обединяват в други същества чрез действието на един безкраен органичен процес. Това е тема, с която освен Лие Дзъ се занимават и други даоистки философи, включително Джуачн Дзъ (около 369 – около 287 пр. Хр.), чиято книга е най-старата, цитираща обяснението на Лие Дзъ за синтеза и разграждането. „В семената има елементи, пише Лие, те получават вода и започва синтезът“. По-нататък дава пример за пътешествието, извършвано от хранителните материали в този естествен процес – от почвата през различни растения, насекоми, птици, микроорганизми, бозайници и човешкото същество. „Човекът се връща отново в процеса на превръщане. Всички безброй различни форми на живота излизат от процеса на превръщане и всички се връщат в процеса на превръщане.“ („Лие Дзъ“, гл. 1; „Джуачн Дзъ“, гл. 18). Малко съвременни теоретици не биха се съгласили с неговия анализ. Някои обаче биха могли да са по-малко настроени да приемат морала, който даоистите са извлекли от това, че смъртта не е повод за съжаление, защото тя не е нищо друго освен връщане на съставните елементи за ново използване. „Появяването на човешкото същество в света е синтез на материя и енергия… То се разгражда, тогава има смърт…. Вонящото гниене отново се превръща в поредното великолепно чудо“ („Джуачн Дзъ“, гл. XXII).