Ню Хърайзънс засне за последно плутонианските петна

Автор
Светослав Александров
11-july-Last-photo-spots.jpg

11-july-Last-photo-spots.jpg (598×547)

Тази снимка бе заснета на 11 юли от автоматичната междупланетна станция „Ню Хърайзънс“. Това е последната и най-детайлна снимка на полукълбото, което е обърнато към Харон. Credit : NASA/JHUAPL/SwRI

Опитайте се да запомните тази снимка. Това ще е най-детайлната снимка, с която ще разполагаме за десетилетия напред на полукълбото на Плутон, което е обърнато към луната Харон. Автоматичната междупланетна станция на НАСА „Ню Хърайзънс“ направи своята последна снимка на това полукълбо. Твърде жалко, че скоро няма да се очертае възможност да го видим по-отблизо, за да могат тези мистериозни черни петна да бъдат заснети по-детайлно и тяхната природа да бъде разгадана.

Големите черни петна са с диаметър 480 километра. Засега ние можем да кажем единствено, че петната са с еднакъв размер и са по-сложни, отколкото се считаше първоначално. Границите между тях и околния терен са неправилни и ясно видими.  Но при тази резолюция не можем да кажем със сигурност дали петната са плата, долини или просто вариации на цвета при гладък терен…

„Ню Хърайзънс“ вече няма да се върне към тази половина на Плутон. По време на голямото събитие, на 14 юли, когато е облитането на Плутон, автоматичната междупланетна станция ще мине едва на 12 500 километра от повърхността на планетата! Тогава „Ню Хърайзънс“ ще се намира откъм страната на срещуположното полукълбо, което съдържа онези загадъчни структури, известни до този момент под имената „Сърце“ и „Кит“. Телескопичната камера на „Ню Хърайзънс“ ще успее да направи първите снимки с много висока разделителна способност на Плутон, като в определени зони ще могат да се различат дори малки обекти на планетата с размер около 100 метра!!!

Но много малка част от повърхността на Плутон ще бъде заснета с такива детайли. Мисия „Ню Хърайзънс“ не е орбитална, нито спускаема. Тя ще направи просто едно кратко облитане в рамките на 24 часа, на 14-ти юли. В рамките само на едно денонощие ще трябва да бъдат събрани множество научни данни за Плутон.

С това човечеството ще достигне до момент, в който всички 9 класически планети (от Меркурий до Плутон) ще са посетени от космически апарати и изследвани.

Голямо постижение, с което ще можем да се гордеем!

Снимките, направени от „Ню Хърайзънс“ до този момент, могат да бъдат свалени от тук: http://pluto.jhuapl.edu/soc/Pluto-Encounter/index.php