Ню Хърайзънс засне последната луна на Плутон!

Автор
Светослав Александров
New-horizons-last-of-pluto-moons.png

Това е малката луна Цербер. Credit : NASA/JHUAPL/SwRI

23 октомври 2015 г. 10:40 ч.

Светослав Александров. На 20-ти октомври автоматичната междупланетна станция на НАСА „Ню Хърайзънс“ изпрати нови снимки, които включват и последната незаснета до този момент луна на Плутон – Цербер!

Цербер се оказа по-малък, отколкото учените очакваха. Освен това повърхността й отразява слънчевата светлина много по-силно, отколкото беше предсказвано преди „Ню Хърайзънс“ да посети Плутон през месец юли. „За пореден път системата на Плутон ни изненада“, коментира Хол Уийвър от университета Джон Хопкинс и учен към проекта „Ню Хърайзънс“.

Днес вече разполагаме със снимки на всички луни на Плутон и знаем как те изглеждат:

Credit : NASA/JHUAPL/SwRI

Преди „Ню Хърайзънс“ да посети Плутон, учените използваха данни от космическия телескоп „Хъбъл“, за да оценят гравитационното влияние на Цербер върху останалите луни от плутонианската система. Учените стигнаха до извод, че влиянието на Цербер е твърде силно, което ги изненада, имайки предвид колко блед се появява той на снимките. Затова те предположиха: Цербер е сравнително голяма луна, но се вижда слабо на снимките, защото е покрита с някакъв тъмен материал.

Но снимките от „Ню Хърайзънс“ опровергаха това предположение – напротив, Цербер е малък и ярък! Учените все още не са наясно защо са се заблудили.

Цербер се оказва да е съставен от две части – по-голямата част е с дължина 8 километра, а по-малката – 5 километра. Вероятно се е формирал от сливането на две небесни тела.

Източник: НАСА