Ню хърайзънс продължава към Плутон, планета или не

Когато сондата Ню хърайзънс (Нови хоризонти) беше изстреляна на 20 януари 2006 година, тя беше първата мисия до последната планета. Това се промени седем месеца по-късно с решението на Международния астрономически съюз да свали планетарния статут на Плутон. Поне сега Ню хърайзънс е първата мисия до планета-джудже – нов клас обекти, в който беше разпределен Плутон.

Междувременно мисията на Ню хърайзънс остава същата: да отключи една от най-големите мистерии на Слънчевата система. Апаратът ще пресече орбитите на всички планети от Земята до Нептун и през юли 2015 година ще прелети край Плутон и Харон.

Ню хърайзънс тежи само 470 кг заедно с горивото си. Той беше изстрелян от мощната ракета Атлас V 552 със скорост 23,15 км/с (83 300 км/ч) и след прелитане край Юпитер гравитацията на планетата ще ускори апарата до около 28 км/с (100 000 км/ч). Апаратът ще достигне до Юпитер през февруари 2007 година. Той ще прелети това разстояние само за 13 месеца, което е 6 пъти по-бързо от апарата Галилео, който изучаваше огромната планета.

В момента сондата се намира в астероидния пояс – пространството между орбитите на Марс и Юпитер. Ню хърайзънс се натъкна на астероида 2002_JF56 и направи няколко снимки с една от камерите си.

Ако сте забелязали на снимките, апаратът няма слънчеви панели. Може да се запитате откъде черпи енергия? В издадения черен контейнер се намира малко повече от един килограм обогатен плутоний, разделен в отделни клетки. Плутоният е радиоактивен, т.е. с течение на времето той се разпада. При разпадането му се получават по-леки елементи и се отделя топлина. Топлината се конвертира в електричество. Този черен контейнер с плутоний е направен толкова здрав, че дори ракетата да се повреди и да падне на Земята от десетки километри височина, плутоният пак няма да се разпръсне.

Причината, поради която Нови хоризонти използва радиоизотопен генератор като източник на енергия, е, че Плутон се намира на близо пет милиарда километра от Слънцето. Там то е 1 000 пъти по-слабо, отколкото на Земята. Плутон е толкова отдалечен от Земята, че светлината и радиосигналът от него до нас пътуват повече от 4 часа. Температурата е ужасяваща – минус 233˚С (40 К). Това води до замръзване на атмосферата на планетата, когато Плутон е далеч от Слънцето. Този феномен се наблюдава и на други кайперови обекти, които чакат да бъдат признати за планети-джуджета.

Понеже Ню хърайзънс се движи много бързо, той няма да може да остане на Плутон и Харон. Гравитацията на „бинарната планета” е прекалено слаба, за да улови толкова бързодвижещ се обект. От друга страна, добавяне на гориво на апарата с цел намаляване на скоростта и влизане в орбита би направило апарата прекалено тежък. Сондата ще прелети край Плутон, Харон и двата им спътника Никс и Хидра, а после ще се отправи на пътешествие из Кайперовия пояс с надеждата да срещне кайперови обекти – подобни на астероиди тела, останали от създаването на Слънчевата система. Учените се надяват апаратът да се доближи до няколко такива обекта и да ги изследва.

Предстоящи важни събития:

Февруари 2007 – среща с Юпитер