Няма нужда от мъжки: женските птици лири си имат свои сложни песни

Може би сте виждали видеото от серията на The Life of Birds на David Attenborough, в което прекрасен мъжки екземпляр от вида лира (Menura novaehollandiae) се опитва да привлече партньорка като имитира голям брой чужди песни и дори моторна резачка. Фукльовци по природа, мъжките животни често имат по-натруфена окраска и сложно поведение при ухажване, отколкото женските. Затова е обичайно именно те да получават повече внимание.

Същото важи и в науката: много женски птици също пеят, но в миналото изследователите често са ги пренебрегвали, като възприемали виковете им просто като „ехо” на мъжкия зов. Сега, с помощта на аудио записи на женски птици лири, учените разбират, че те се справят не по-зле от момчетата.

Според проучване, публикувано тази седмица във Frontiers in Ecology and Evolution, женските имитирали общо 19 други вида птици, като пеели и специфичните за вида песни. Освен това, те променяли песните, в зависимост от контекста, като използвали повече от специфичните за вида „подсвиркващи” звуци, когато търсят храна или се борят за територията си, а когато защитават гнездата си, те започвали да имитират чуждите викове (като в записа по-долу). Фактът, че женските променят типа на песните си, в зависимост от контекста, означава, че песните на мъжките не са чак толкова специални, в крайна сметка.

Освен това, частта с моторната резачка, вероятно изобщо не се случва в дивата природа.

Източник: www.sciencemag.org