Ново изследване на палеоклимата показва защо се получава допълнително ускоряване на глобалното затопляне

Все по-ясно е, че продължителните условия на суша, рекордната жега, масовите горски пожари и честите по-екстремни бури, случващи се през последните години, са пряк резултат от повишаването на глобалните температури, причинени от добавянето на въглероден диоксид от човешката дейност в атмосферата.
Сега ново проучване на Масачузетския Технологичен институт (MIT) за екстремни климатични събития в древната история на Земята показва, че съвременната планета може да стане по-нестабилна, докато продължава да се затопля.

Проучването, публикувано в Science Advances, изследва палеоклиматичните данни от последните 66 милиона години, през ерата на Неозоя, започнала малко след изчезването на динозаврите. Учените установиха, че през този период колебанията в климата на Земята са изпитали изненадваща „затопляща наклонност“. С други думи, имало е много повече затоплящи събития – периоди на продължително глобално затопляне, продължаващи хиляди до десетки хиляди години – отколкото охлаждащи периоди. Нещо повече, затоплящите периоди са били по-екстремни и с по-големи промени в температурата, отколкото периодите на охлаждане.

Изследователите казват, че възможно обяснение за тази склонност към затопляне може да се крие в „мултиплициращ ефект“, при който умерена степен на затопляне – например от вулкани, отделящи въглероден диоксид в атмосферата – естествено ускорява определени биологични и химични процеси, които подобряват тези колебания, водещи средно до още по-голямо затопляне.

Интересното, което екипът отбеляза е, че тази склонност към затопляне е изчезнала преди около 5 милиона години, по времето, когато в Северното полукълбо са започнали да се образуват ледените покривки. Не е ясно какъв е ефектът на леда върху реакцията на Земята към изменението на климата. Но тъй като днешният арктически лед се оттегля, новото проучване показва, че мултиплициращият ефект може да се появи отново и резултатът може да бъде по-нататъшно усилване на предизвиканото от човека глобално затопляне.

Цялата статия можете да прочетете в новият Брой 149 на сп. Българска Наука.
Подаряваме ти първите 58 стр. от брой 149 тук>>