Нова надежда за лечение на болестта на Крон

Хората, които страдат от възпалителни заболявания на червата (болест на Крон, улцерозен колит) живеят с чести и мъчителни епизоди на коремна болка, диария и в тежките случаи – кървене. Стандартното лечение към момента цели директно потискане на възпалението, но при много от пациентите това не води до облекчение.

Сега, изследователи от Висшето училище по медицина към Университета на Вашингтон в Сейнт Луис са открили вещество, което може да помогне в лечението на заболяването без пряко да се опитва да потисне възпалението. Веществото намалява активността на ген, свързан със съсирването на кръвта. Те открили, че генът се включва на места в червата, където има възпаление и увреда, а блокирането на активността му потиска симптомите на заболяването при мишки.

Генът бил особено активен при хора с тежки форми на заболяването и при тези, които не отговарят на лечение със силни биологични лекарства, известни като TNF-блокери, които се предписват при тежки възпаления на червата.

Откритията, публикувани на шести март в Science Translational Medicine, може да са път към нови терапевтични методи за пациенти, които не се поддават на настоящите методи на лечение.

„Има силен интерес към нови терапевтични подходи за лечение на заболяването, защото потискането на възпалителните молекули не работи при всички пациенти“, казва старшият автор д-р Тадеус Стапенбек. „Открихме уникална мишена, която не е възпалителна молекула, но въпреки това блокирането ѝ води до потискане на възпалението и симптомите на заболяването, поне при мишки. Ако следващите проучвания потвърдят резултатите ни, смятаме, че тази мишена ще бъде от помощ за много пациенти.“

Над 1 милион души в САЩ страдат от заболяването. Както болестта на Крон, така и язвеният колит се характеризират с неконтролируемо възпаление, но в различни части на храносмилателния тракт. Обикновено в началото се третират с общи противовъзпалителни средства като корктикостероидите. В по-тежки случаи на пациентите се дават по-силни вещества, които потискат имунната система, като TNF-инхибиторите, които неутрализират важен имунен белтък. Имуносупресантите може да бъдат много ефективни, но имат странични ефекти, като повишен риск от инфекция или рак.

Докато учените прекарват безброй часове в търсене на лекарство, което да овладее непокорната имунна система на тези пациенти, има други неизследвани начини за лечение на заболяването – например, поведението на епителните клетки, които покриват червата. Стапенбек и д-р Джерард Кайко от Университета на Нюкасъл в Австралия, осъзнали, че има аспекти от заболяването, които са пренебрегнати и може да се окажат богат източник за откритието на нови лекарствени мишени.

За да открият гени, които имат значение за заболяването, но не са свързани с възпалителните пътища, учените анализирали 1 800 чревни биопсии от 14 независими, публично достъпни бази данни за заболяването. Биопсиите били направени в рамките на различни изследвания, които сравняват болните със здрави хора; проби, взети от възпалени и незасегнати части на червата; или хора с леки, умерени и тежки случаи на заболяването.

Този анализ разкрил, че група от гени, свързани с кръвосъсирването, имат значение за заболяването. Находката съвпада с дългогодишното наблюдение, че засегнатите хора са с два до три пъти по-склонни от общото население да развият проблеми с кръвосъсирването, като рискът е особено висок по време на пристъп.

С помощта на съавтора д-р Жаклин Перигу и колеги от Janssen Research & Development, изследователите съкратили списъка на гените до няколко, които играят роля както в предизвикващите възпаление, така и в епителните клетки. Особено се откроил един ген, наречен SERPINE-1. Този ген и съответният му протеин са открити във високи нива във възпалените части на червата при пациенти със заболяването. И двата участват в ранните етапи на процеса на кръвосъсирване, но преди това не са били свързвани с възпалението.

За да потвърдят ролята на гена и неговия белтък във възпалението на червата, учените дали на мишките вещество, което предизвиква такова възпаление или пък друго – безвредно вещество за сравнение. Първата група мишки отслабнала, червата им показали признаци на увреда като се появили много възпалителни клетки и белтъци, а генът SERPINE-1 се експресирал 6 пъти повече, отколкото при мишките, които получили безвредното вещество.

Когато мишките със симптоми на заболяването били третирани с вещество, наречено MDI-2268, което блокирало активността на белтъка, те се справили много по-добре. Те изгубили по-малко от теглото си и в червата им настъпили по-малко увреди и възпаление, в сравнение с мишките, третирани с плацебо. Веществото било разработено от Даниел А. Лоурънс от Университета на Мичиган.

Източник: Gerard E. Kaiko, Feidi Chen, Chin-Wen Lai, I-Ling Chiang, Jacqueline Perrigoue, Aleksandar Stojmirović, Katherine Li, Brian D. Muegge, Umang Jain, Kelli L. VanDussen, Bridie J. Goggins, Simon Keely, Jessica Weaver, Paul S. Foster, Daniel A. Lawrence, Ta-Chiang Liu, Thaddeus S. Stappenbeck. PAI-1 augments mucosal damage in colitisScience Translational Medicine, March 6, 2019; DOI: 10.1126/scitranslmed.aat0852

Статия от сп. „Българска наука и медицина“, бр. 12. Открийте всички статии от броя тук.

ВЗЕМИ БРОЯ В MP3