Нов коронавирусен хибрид – комбинация от два варианта

Сливането на различни варианти на ковид в САЩ предизвика опасения, че може би навлизаме в нова фаза на пандемията.

Два варианта на SARS-CoV-2, който причинява covid-19, са комбинирали своите геноми, за да образуват силно мутирала хибридна версия на вируса.

Тази „рекомбинация“ е открита във вирусна проба в Калифорния, предизвиквайки опасения, че може да сме на прага на нова фаза от пандемията.

Хибридният вирус е резултат от рекомбинация на силно трансмисивния вариант B.1.1.7, открит в Обединеното кралство, и вариантът B.1.429, засечен за първи път в Калифорния. Този втори вариант може да е отговорен за скорошна вълна от случаи в Лос Анджелис, тъй като носи мутация, правеща го устойчив на някои антитела.

Рекомбинантът е открит от Бет Корбър от Националната лаборатория в Лос Аламос (Ню Мексико), която каза на среща, организирана от Нюйоркската академия на науките на 2 февруари, че е забелязала „доста ясни“ доказателства за това в своята база данни за вирусни геноми в САЩ.

Ако бъде потвърден, рекомбинантът ще бъде първият такъв, открит по време на тази пандемия. През декември и януари две независими изследователски групи съобщиха, че не са виждали никакви доказателства за рекомбинация, въпреки че това отдавна се очакваше, тъй като е често срещано явление при коронавирусите.

За разлика от обикновената мутация, където промените се натрупват една по една, по този начин възникват варианти като B.1.1.7, рекомбинацията може да обедини множество мутации наведнъж. В повечето случаи те не предоставят никакво предимство на вируса, но понякога могат и да го направят.

Рекомбинацията може да бъде от голямо еволюционно значение, според Франсоа Балу от Университетския колеж в Лондон. Мнозина считат, че точно това е причината за възникването на SARS-CoV-2.

Това може да доведе до появата на нови и дори по-опасни варианти, въпреки че все още не е ясно каква заплаха би могло да представлява този първи такъв случай на рекомбинация

Корбър е открила само един рекомбинантен геном сред хиляди последователности и не е ясно дали той може да се предава от човек на човек или е само еднократен. Рекомбинацията обикновено се случва в коронавирусите, тъй като ензимът, който репликира техния геном, е склонен да се изплъзне от РНК веригата, която копира и след това да се присъедини отново там, където е спрял.

Ако клетката гостоприемник съдържа два различни коронавирусни генома, ензимът може многократно да прескача от единия в другия, комбинирайки различни елементи от всеки геном, за да създаде хибриден вирус.

Неотдавнашната поява на множество варианти на новия коронавирус може да е създала суровината за рекомбинация, защото хората могат да бъдат заразени с два различни варианта наведнъж.

„Може да стигнем до точката, когато това се случва със значителни темпове“, казва Сергей Понд от Университета Темпъл в Пенсилвания, който следи за рекомбинанти, като сравнява хиляди геномни последователности, качени в бази данни. Той казва, че все още няма доказателства за широко разпространена рекомбинация, но че „всички коронавируси се рекомбинират, така че въпросът е кога, а не дали“.

Последствията от откритието все още не са ясни, тъй като се знае много малко за биологията на рекомбинанта. Той обаче носи мутация от B.1.1.7, наречена Δ69/70, което прави варианта в Обединеното кралство по-трансмисивен, и друг от B.1.429, наречен L452R, който може да осигури устойчивост на антитела.

„Този ​​тип събития могат да позволят на вируса да свърже по-инфекциозен вирус с по-устойчив вирус“, предупреждава Корбър на срещата в Ню Йорк.

Луси ван Дорп, също от Университетския колеж в Лондон, казва, че все още не е чувала за рекомбинанта, но „няма да бъде изненадана прекомерно, ако започнат да се откриват  някои случаи“.

Източник: New Scientist Magazine