Търсене
Close this search box.

Норвегия строи най-големия в света тунел за кораби

Норвегия строи най-големия в света тунел за кораби

Норвегия строи най-големия в света тунел за кораби

Норвегия строи най-големия в света тунел за кораби


Направи дарение на училище!



***

Credit: Norwegian Coastal Administration
Credit: Norwegian Coastal Administration

Норвегия официално обяви своя план да построи най-дългия в света тунел за кораби, проправяйки път за гигантския проход, дълъг 1.7 километра, който ще бъде изкопан под скалист полуостров в северозападната част на страната.

Проектът Stad Ship Tunnel, за който се очаква да струва около 312 милиона щатски долара, ще позволи на круизни и товарни кораби, както и на по-малки плавателни съдове, да се възползват от подземния пряк път през полуостров Стад – като по този начин бъдат избегнати силните ветрове и водите на морето Стадхавет, най-коварният участък от бреговата линия на Норвегия.

Когато бъде завършен, тунелът ще е висок около 49 метра и широк 36 метра. Строежът може да започне през 2019 г. и ако графикът е изпълнен, ще е отворен за кораби до 2023 г.

А ако това ви звучи като твърде дълго време, помислете за огромното количество скали и планини, които ще бъдат изместени за обособяването на съоръжението.

Credit: Norwegian Coastal Administration
Credit: Norwegian Coastal Administration

От Норвежката брегова администрация (НБА), отговорници за проекта, твърдят, че за да се завърши съоръжението, ще бъдат разбити около 3 милиона кубически метра скали, тежащи близо 8 милиона тона.


Разбери повече за БГ Наука:

***

Проектантите предполагат, че големите кораби ще бъдат с приоритет при преминаване през тунела, а малките плавателни съдове ще трябва да изчакват пътническите и товарни кораби или ще използват съоръжението само в определени часове.

Обикновено, когато проходите са създадени за кораби, биват наречени канали и нямат покриви, но в този случай е много по-практично и икономически ефективно каналът да е тунел, поради това, че планинският терен над тунела е с височина повече от 335 метра, което означава, че разчистването за канал ще изисква взривяването на повече скална маса.

Когато започне строителството, екипите ще сондират от двете страни на планината и ще се срещнат по средата. За да се предотврати влизането на вода в тунела по време на сондирането, ще бъдат поставени прагове.

Двата края на тунела ще бъдат оборудвани с бетонни блокове и гумени амортисьори, за да издържат динамичното въздействие на приближаващите плавателни средства, а корабите, които пътуват през тунела, ще бъдат принудени да спазват минимална дистанция отпред и отзад, за да се предотврати риска от сблъсък.

Докато противниците на плана критикуват тунела заради неговата цена, от НБА заявяват, че пасажът в крайна сметка ще спестява пари като осигурява по-бърз и по-безопасен начин за пътуване.

Credit: Norwegian Coastal Administration
Credit: Norwegian Coastal Administration

“Предимството е, че при лоши метеорологични условия ще се спестяват много време и средства за гориво”, твърди пред Лиз Стинсън от Wired ръководителят на НБА Тарийе Андреасен.

Това не е първият път, когато Норвегия впечатлява с новаторство в света на транспорта. Страната е и пионер по отношение на амбициозния си план да се превърне в първата държава, забранила задвижваните с газ автомобили, последвано от опити да се изключат колите от столицата Осло, като за сметка на това се инвестира в изграждането на велоалеи.

Скандинавските моряци и рибари заявяват, че копнеят за такъв пряк път още от края на XIX век, а сега, с развитието на подземния тунел, след повече от сто години плаване по дългия маршрут, изглежда най-после мечтата им ще се сбъдне.

Превод: Йоанна Николова

Източник: Science Alert


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.