Направи дарение на училище!
Норвегия официално обяви своя план да построи най-дългия в света тунел за кораби, проправяйки път за гигантския проход, дълъг 1.7 километра, който ще бъде изкопан под скалист полуостров в северозападната част на страната.
Проектът Stad Ship Tunnel, за който се очаква да струва около 312 милиона щатски долара, ще позволи на круизни и товарни кораби, както и на по-малки плавателни съдове, да се възползват от подземния пряк път през полуостров Стад – като по този начин бъдат избегнати силните ветрове и водите на морето Стадхавет, най-коварният участък от бреговата линия на Норвегия.
Когато бъде завършен, тунелът ще е висок около 49 метра и широк 36 метра. Строежът може да започне през 2019 г. и ако графикът е изпълнен, ще е отворен за кораби до 2023 г.
А ако това ви звучи като твърде дълго време, помислете за огромното количество скали и планини, които ще бъдат изместени за обособяването на съоръжението.
От Норвежката брегова администрация (НБА), отговорници за проекта, твърдят, че за да се завърши съоръжението, ще бъдат разбити около 3 милиона кубически метра скали, тежащи близо 8 милиона тона.
Проектантите предполагат, че големите кораби ще бъдат с приоритет при преминаване през тунела, а малките плавателни съдове ще трябва да изчакват пътническите и товарни кораби или ще използват съоръжението само в определени часове.
Обикновено, когато проходите са създадени за кораби, биват наречени канали и нямат покриви, но в този случай е много по-практично и икономически ефективно каналът да е тунел, поради това, че планинският терен над тунела е с височина повече от 335 метра, което означава, че разчистването за канал ще изисква взривяването на повече скална маса.
Когато започне строителството, екипите ще сондират от двете страни на планината и ще се срещнат по средата. За да се предотврати влизането на вода в тунела по време на сондирането, ще бъдат поставени прагове.
Двата края на тунела ще бъдат оборудвани с бетонни блокове и гумени амортисьори, за да издържат динамичното въздействие на приближаващите плавателни средства, а корабите, които пътуват през тунела, ще бъдат принудени да спазват минимална дистанция отпред и отзад, за да се предотврати риска от сблъсък.
Докато противниците на плана критикуват тунела заради неговата цена, от НБА заявяват, че пасажът в крайна сметка ще спестява пари като осигурява по-бърз и по-безопасен начин за пътуване.
“Предимството е, че при лоши метеорологични условия ще се спестяват много време и средства за гориво”, твърди пред Лиз Стинсън от Wired ръководителят на НБА Тарийе Андреасен.
Това не е първият път, когато Норвегия впечатлява с новаторство в света на транспорта. Страната е и пионер по отношение на амбициозния си план да се превърне в първата държава, забранила задвижваните с газ автомобили, последвано от опити да се изключат колите от столицата Осло, като за сметка на това се инвестира в изграждането на велоалеи.
Скандинавските моряци и рибари заявяват, че копнеят за такъв пряк път още от края на XIX век, а сега, с развитието на подземния тунел, след повече от сто години плаване по дългия маршрут, изглежда най-после мечтата им ще се сбъдне.
Превод: Йоанна Николова
Източник: Science Alert