Наноробот с размерите на бактерия ще може да лекува заболявания на очите

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Учени от Китай, съвместно с немски и датски специалисти създадоха наноробот, голям колкото бактерия, който ще бъде използван за лечение на очни заболявания. По думите на учените микроустройството има спираловидна форма за по-добро проникване в стъкловидното тяло на окото (прозрачно вещество, запълващо пространството между лещата и ретината) под влияние на магнитно поле.

Според учените нанороботът е 200 пъти по-малък от диаметъра на човешки косъм и дори по-малък от размера на бактерия. На външната повърхност на устройството се нанася специален „хлъзгав слой“, който позволява на робота свободно да проникне и да се движи в плътната структура на стъкловидното тяло на окото. Според разработчиците, това е първото такова минимално инвазивно устройство за доставяне на лекарства вътре в очната ябълка.

„В основата на нашата разработка е вещество, намиращо се на повърхността на растението непентес (род хищни растения)“, съобщава един от авторите на разработката У Чихуан, цитиран от новинарската агенция Синхуа.

Според учения „плъзгащата повърхност на нанороботите е подобна на тефлоново покритие на тиган. Тя свежда до минимум степента на сцепление на устройството с молекулите, които съставляват стъкловидното тяло, и затова е от решаващо значение за ефективното и свободно движение на спиралните роботи вътре в окото“, обясни У Чихуан.

Агенция Синхуа твърди, че учените вече са провели тестове върху дисектирани свински очи, като учените наблюдавали движението на устройствата с помощта на оптична кохерентна томография.Десетки хиляди устройства били въведени в окото и достигнали до ретината с помощта на магнитно поле, което ги насочвало.

Експертите отбелязват, че в бъдеще тяхното устройство може да се използва широко в медицината. „Надяваме се, че нанороботите ще бъдат използвани като минимално инвазивни средства при лечението на всички видове очни заболявания, при които засегнатият район е труднодостъпен“, изразява надежда друг експерт от екипа, Кю Тиан.

Източник: Phys.org