Намерена е вода в атмосферата на планета извън нашата Слънчева система

Учени за първи път откриват вода в атмосферата на планета, подобна на Земята, която е в орбитата на далечна звезда. Според проучването, публикувано на 11.09.2019 г., този факт е доказателство, че ключовата съставка на живота, съществува и отвъд нашата Слънчева система.

Водната пара е открита в атмосферата на К2-18б и е една от стотиците „Супер-Земи“ – планети с маса между тази на Земята и Нептун, които са документирани в нарастващото ново поле на астрономията, отдадена на изследването на т.нар. екзопланети извън галактиката ни Млечен път.

Открити са повече от 4 000 екзопланети от различни видове и размери.

Последното откритие е публикувано в рецензираното издание на списание Nature Astronomy от екип от Университетски колеж Лондон (UCL).

„Намерихме вода“, разказва пред Ройтерс астрофизикът Инго Уалдман, който е направил пробива чрез наблюдение с космическия телескоп Хъбъл, анализиращ звездната светлина, филтрирана в атмосферата на К2-18б.

Това откритие отбелязва първия път, когато учените откриват вода около „Супер-Земя“, а не просто на газов гигант, и то в орбитата на „обитаемата зона“, точно на подходящото разстояние, на което течната вода се предполага, че съществува на повърхността.

Ангелос Цирас, астронавт от UCL, заяви, че екипът му е фокусиран върху идентифицирането на екзопланети, с условия подобни на планетата Земя.

„Разбира се, не правим това, за да намерим ново място, на което да се преселим. Това все още е научна фантастика“, казва Цирас, като отбелязва, че в орбитата на К2-18б има звезда джудже в съзвездието Лъв, което се намира на 100 светлинни години от Земята.

Докато на светлината от Слънцето ѝ отнема няколко минути, за да достигне Земята, на светлината от звездата К2-18б и отнема столетие, за да достигне нашата планета, „така че за нас да пътуваме до там е невъзможно“, допълва той.

„Като се има предвид, че ние нямаме никакъв друг избор, освен да останем на нашата планета, е много важно да направим Земята ни отново велика, а не да търсим алтернативи къде да отидем“, казва Цирас.

Компютърният модел, разпространен то НАСА на 11 септември 2019 г., показва планетата К2-18б с нейното слънце и придружаваща планета.

Освен огромното разстояние, разделящо Земята от K2-18b, вероятно екзопланетата е изложена на много повече радиация от Земята, което намалява перспективите за живот, развиващ се там.

Въпреки това, откритието приближава астрономите до отговора на фундаменталния въпрос за това колко уникална е Земята във Вселената, казват учените.

Превод: Мая Александрова