Мутация при конете е улеснила язденето им

istock_15061531_large_16x9

Седенето на седло все още може да представлява същинско изпитание, но нещата са се улеснили доста преди около 12 века, според ново проучване. Една генетична мутация, възникнала в средновековна Великобритания и Исландия, е дала способността на конете за умерен конски ход, отличаващ се с четиритактов ритъм вместо неравния и непостоянен такъв, пишат изследователите в “Current Biology”.

Учените първо открили мутация в гена DMRT3, който повлиява движенията на крайниците, във всички движещи се в този ход коне през 2012 г., но не били сигурни по какъв начин генът променя походката на конете. В новото проучване изследователите извлекли ДНК от костите на 90 коня, които живели около 3500 г. пр. Хр., за да проследят появата на мутацията към приблизително 850-900 г. Учените предполагат, че викингите са довели конете от Великобритания в Исландия, чифтосали са ги и са ги разпространили в континенталната част на Европа.

Проучвания на мишките дават основания да се предположи, че мутацията на DMRT3 повлиява развитието на гръбначния мозък и позволява по-големи крачки. Екипът спекулира, че предпочитанието на ездачите към удобната езда в умерен четиритактов ход е спомогнала за разпространението на мутацията в конете в световен мащаб.

Превод: Магделия Шугова