Търсене
Close this search box.

Мистериозни подводни сцени на изгубени кораби и изгубени самолети

Мистериозни подводни сцени на изгубени кораби и изгубени самолети

Мистериозни подводни сцени на изгубени кораби и изгубени самолети

Мистериозни подводни сцени на изгубени кораби и изгубени самолети


Направи дарение на училище!



***

Водолази споделят най-хипнотизиращите си снимки на изгубени кораби и самолети, открити на океанското дъно

Чуйте статията в аудио:

 

Останките от боинг B-17G Flying Fortress, който бил ударен от бомбардировки по време на Втората световна война над остров Вис, Хърватска. Credit: Steve Джоунс/www.millionfish.com
Останките от боинг B-17G Flying Fortress, който бил ударен от бомбардировки по време на Втората световна война над остров Вис, Хърватска. Credit: Steve Джоунс/www.millionfish.com

През 2016 британският фотограф Стив Джоунс (Steve Джоунс) заснел добре запазените останки от американския бомбардировач B-17G Flying Fortress от Втората световна война, паднал близо до остров Вис, Хърватска. Самолетът се разбил през 1944 година, след като пожар убил втория пилот, Ernest Vienneau.

Да се гмуркаш на такива места може да бъде едновременно „вълнуващо и грандиозно“ и „мрачно и тъжно“, когато е бил загубен живот, казва Джоунс – нещо, което особено добре се усеща от неговата снимка.


Разбери повече за БГ Наука:

***

Изображенията, които Джоунс заснел накрая имали изненадващо интимно влияние, след като кандидатствал с тях за наградата в Подводен фотограф на годината. Снимките, с които участвал, били публикувани и забелязани от семейството на втория пилот, което се свързало с Джоунс.

„Те не бяха виждали досега снимки на вечното му жилище“, казва Джоунс. „Продължилата кореспонденция с тях означаваше повече за мен дори от самото гмуркане.“

Британският свръх-дреднаут HMS Audacious бил първият британски боен кораб, загубен през Първата световна война. Credit: Steve Джоунс/www.millionfish.com
Британският свръх-дреднаут HMS Audacious бил първият британски боен кораб, загубен през Първата световна война. Credit: Steve Джоунс/www.millionfish.com

„От спускането по масивната цилиндрична пневматична броня на бойния кораб от Първата световна война HMS Audacious, до това да видя палубата на SS Empire Heritage от Втората световна война, покрита с танкове Шърман, често изпитвам страхопочитание към нещата, които виждам“, казва той.

Командният пункт на британската подводница HMS Stubborn, която била пробита през 1946 година в Малта, след като служила по време на Втората световна война. Credit: Steve Джоунс/millionfish.com
Командният пункт на британската подводница HMS Stubborn, която била пробита през 1946 година в Малта, след като служила по време на Втората световна война. Credit: Steve Джоунс/millionfish.com

Но тези реликви от една от най-кървавите глави от човешката история бавно изчезват.

„В следващите години много от изгубените по време на Световните войни кораби и самолети ще изчезнат завинаги“, казва Джоунс.

Тъй като останките се влошават с времето, казва той, да бъдат заснемани е като да „уловиш момент от историята, който повече никога няма да бъде видян“.

Останките от кораба Giannis D, близо до Египет. „Един от най-примамливите фонове за снимка във вътрешността на кораб са светлинните лъчи, влизащи през страничните отвори.“ Credit: Anders Nyberg
Останките от кораба Giannis D, близо до Египет. „Един от най-примамливите фонове за снимка във вътрешността на кораб са светлинните лъчи, влизащи през страничните отвори.“ Credit: Anders Nyberg

„Когато се гмуркаш около останки от разбит кораб, които лежат на морското дъно понякога от повече от сто години, изглежда сякаш времето е застинало“, казва Anders Nyberg, фотограф на свободна практика от шведския остров Готланд.

Любимата му техника е да показва познати обекти в странната среда на дълбочините, която е сякаш друг свят.

Британският мотоциклет от Втората световна война BSA M20 в трюма на Thistlegorm, който лежи в Червено море в близост до Египет. Credit: Anders Nyberg
Британският мотоциклет от Втората световна война BSA M20 в трюма на Thistlegorm, който лежи в Червено море в близост до Египет. Credit: Anders Nyberg

„Може да е брава на врата, ваза или бинокъл, мебел или стена, на която виси окачен леко на една страна инструмент. Така ми харесва, да е недокоснато, за да уловя най-доброто изображение“, казва той.

Останки като тези на SS Thistlegorm – едни от най-добре познатите в света, са сред неговите любими, тъй като богатият морски живот там и красивите корали създават богати обекти за широкоъгълно заснемане.

Едно от най-поразителните преживявания на Nyberg обаче не било такова, което успял да заснеме с камера.

SS Hornstein бил германски товарен параход, който заседнал в Балтийско море през 1905 година. Credit: Anders Nyberg
SS Hornstein бил германски товарен параход, който заседнал в Балтийско море през 1905 година. Credit: Anders Nyberg

Той и жена му се гмуркали около SS President Coolidge, който потънал през 1942 година в близост до Еспириту Санто, Вануату, когато в залите на товарния параход придошли сини мигащи светлинки.

„Постепенно бяхме изцяло заобиколени от тези блясъци и напълно се дезориентирах“, разказва той.

Странните сини светлинки се оказаха биолуминисцентни очи на пасаж от риби. Феноменът – за който се смята, че привлича или осветява плячката – може да бъде видян само в пълна тъмнина, затова ако бил включил фенерче, това щяло да спре ефекта.

Съветът на Nyberg за улавянето на перфектната подводна снимка е да се усъвършенства водолазното оборудване и това на камерата, преди да се влезе под водата. За безопасност е нужно да се използва някаква линия, която да бъде следвана в случай, че видимостта е слаба.

Гмуркането около останки може да бъде едновременно вълнуващо и психически и физически взискателно, но може също така да бъде „форма на медитация, за отпускане от стреса от всекидневния живот и работата“.

USS Kittiwake служел като спасителна подводница преди да потъне и да се превърне в място за гмуркане. Credit: Jennifer Idol
USS Kittiwake служел като спасителна подводница преди да потъне и да се превърне в място за гмуркане. Credit: Jennifer Idol

Фотограф, дизайнер и автор, Jennifer Idol е първата жена, гмуркала се на 50 места в родните ѝ Щати.

„Особено се наслаждавам на големи непокътнати останки, които са исторически, а не изкуствени рифове. Всички останки разказват истории“, казва Idol.

Тя описва преживяването си, докато снимала U-352 в Северна Каролина – германска подводница от Втората световна война, потопена от американския Coast Guard Cutter Icarus, която лежи на 35 м под повърхността.

„Чувството е като да се спускаш надолу по времето, докато не достигнеш кораб, доста по-малък от очакваното.“

За да се уловят успешни фотографии, Idol съветва за фокусиране върху разпознаваеми части от останките.

„Останките често изглеждат абстрактни и неразпознаваеми“, обяснява тя.

„Носът на кораба и кърмата са очевидни обекти за външни снимки, докато командният пункт, кабината на щурвала или някакви уникални характеристики на кораба биха изглеждали по-добре снимани отвътре. Да се използват модели в едно изображение помага при показването на размера на кораба.“

„Останки като USS Kittiwake може да изискват панорамни снимки, за да се покаже тяхната цялост“ - Jennifer Idol.  Credit: Jennifer Idol
„Останки като USS Kittiwake може да изискват панорамни снимки, за да се покаже тяхната цялост“ – Jennifer Idol.  Credit: Jennifer Idol

Създаването на силно изображение изисква планиране. Idol казва, че е важно фотографите да обмислят „ориентацията, състоянието и дълбочината“, преди да снимат.

„Един кораб може да е прекалено голям, за да бъде разгледан с едно гмуркане, особено когато се настройва снимка. Обикновено спускащите се линии са установени на едно място или лодките са закотвени на линия, която следваш до останките.“

Eber Ward, който лежи на пролива Макинак, САЩ, бил товарен кораб с дървен корпус, ударил се в лед през 1909 година. Credit: Jennifer Idol
Eber Ward, който лежи на пролива Макинак, САЩ, бил товарен кораб с дървен корпус, ударил се в лед през 1909 година. Credit: Jennifer Idol

„Ако правиш снимки вътре в останките от кораба, важно е първо да се запознаеш с останките и след това задължително да следваш задължителните водолазни процедури при влизането. Това може да включва настроените линии или смесени газове за гмуркане и използването на резервни системи за гмуркане.“

Дори за някой с толкова опит като Idol, останките могат да носят изненади.

„Понякога съм изненадана да открия пасаж с риби, безгръбначни и дори змиорки дълбоко в останките“, казва тя. „Животът в останките е изненадващ, защото е усамотен, тъмен е и през него не минават течения.“

 Корабът Dragonera бил потопен в близост до Тарагона, Испания през 1990-те години като подводна туристическа атракция. Credit: Jordi Benitez
Корабът Dragonera бил потопен в близост до Тарагона, Испания през 1990-те години като подводна туристическа атракция. Credit: Jordi Benitez

„Много е специално да чувстваш, че си на място, на което до преди няколко години хора са пътували по море на него. Мога да си представя историите за него“, казва Jordi Benitez, банкер от Испания, който започнал да се занимава с подводна фотография преди 12 години.

„Също е много хубаво да видиш как морето прави от голямо парче стомана нов дом за рибите, и как се създава нова екосистема около кораба.“

Обектите на Benitez включват Dragonera в Тарагона – огромен кораб, потънал през 1990-те години като подводна туристическа атракция, както и Chrisoula K и Thistlegorm в Червено море. Chrisoula K е товарен кораб, който се ударил в риф и потънал през 1980-те години, а Thistlegorm е британски военен кораб, който бил атакуван и потънал през 1941 година, при което загинали девет души. Останките му били открити през 1950-те години.

Chrisoula K Червено море бил товарен кораб, потънал след като се ударил в коралов риф. Credit: Jordi Benitez
Chrisoula K Червено море бил товарен кораб, потънал след като се ударил в коралов риф. Credit: Jordi Benitez

„Обичам да се гмуркам около SS Thistlegorm, защото все още има много материали от Втората световна война“, казва Benitez. „Можеш да видиш колелета, камиони, влакове, крила от самолети… Чувстваш се така, сякаш си се върнал 70 години назад във времето.“

Съветът му за улавяне на перфектната снимка е да се използват „много широкоъгълни обективи“ и да се „играе със светлината“.

„При подводната фотография ние използваме светкавица и изкуствена светлина, но при останките е добре да се играе с естествената светлина, това придава специална атмосфера в снимката.“

Превод: Никол Николова

Източник: BBC


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.