Мишка успешно се е размножила с 3D-принтирани яйчници

Изследователи са създали протезни женски репродуктивни органи и са ги имплантирали в мишки, някои от които заченали и родили малки.

Едно от малките на мишка, която била имплантирана с 3D-принтирани яйчници, съдържащи фоликули, маркирани със зелен флуоресцентен протеин. Credit: Nature Communications, ISSN 2041-1723

Като добавка към реалния вече списък с органи, които могат да бъдат 3D-принтирани и функционират повече или по-малко нормално, изследователите са създали яйчници на мишка, използвайки техниката. Някои от живите мишки, в които имплантирали протезните органи, след като ги населили с фоликули, съдържащи яйцеклетки, имали нормални малки. Екипът от учени от Северозападния университет публикуваха резултатите в Nature Communications на 16 май.

Това „знаково проучване“ е „значителен напредък в приложението на биоинженерството при репродуктивните тъкани“, казва Mary Zelinski, репродуктивен учен от Oregon National Primate Research Center в Бийвъртън, който не бил част от изследването, за Science.

Авторите на статията използвали 3D-принтер, за да положат слоеве желатин, който се получава от колаген, върху стъклени наклонени плоскости, докато не образували скеле в размер 15х15мм с различна плътност. След това поставили миши фоликули – топчета от секретиращи хормон клетки, обвиващи първичните яйцеклетки – в скелетата и открили след около седмица, че скелетата с по-малки пори по-добре поддържали фоликулите.

След това изследователите имплантирали яйчниците в седем женски мишки, чиито естествени яйчници били премахнати. Синтетичните яйчници започнали да се кръвоснабдяват за около седмица и учените чифтосали мишките реципиенти с мъжки. Три от женските мишки със синтетични яйчници родили по едно или две малки – много по-малко от обичайното котило от шест до осем малки. Поне едно от малките от всяко котило било потвърдено като резултат от яйцеклетка, овулирала от синтетичен яйчник.

„Надеждата ни е, че един ден тази овариална биопротеза ще представлява наистина яйчниците на бъдещето“, казва за The Guardian Teresa Woodruff, учен от Северозападния университет и съавтор на изследването. „Целта на проекта е да може да възстанови плодовитостта и ендокринното здраве на млади пациенти с рак, които са били стерилизирани след лечение на рак.“

Източник: The Scientist