Милиард години липсват от геологическия запис – Къде може да са отишли?

Гранд каньон. Credit: © SeanPavonePhoto

Геологическият запис е точно това – запис. Скалните слоеве разказват на учените за минали екосистеми, подобно на страници от енциклопедия. С тази разлика, че във въпросната енциклопедия има повече липсващи страници, отколкото налични. Така геолозите имат задачата не само да разберат какво е има там, но и какво няма и къде е отишло.

По-специално един конкретен пропуск е озадачавал учените в продължение на повече от век. За първи път забелязан от Джон Уесли Пауъл през 1869 г. в слоевете на Гранд Каньон, Голямото несъответствие, както е известно, представлява повече от един милиард години липсваща скала на определени места.

Учените са разработили няколко хипотези, за да обяснят как и кога това потресаващо количество материал може да е ерозирало. Сега по този проблем работят геологът на Университета Санта Барбара Франсис Макдоналд и колегите му от Университета на Колорадо, Боулдър и Колорадо колидж и тяхното изследване вече се появи в сборника на Националната академия на науките.

„Има несъответствия сред целия скален запис“, обяснява Макдоналд, професор в катедрата по наука за Земята. „Несъответствията са просто пропуски във времето от скалния запис. Това се нарича Голямото несъответствие, защото се смяташе за особено голяма пропаст, може би за глобална пропаст.“
Водещата теория е, че ледниците са изтъркали километри скала преди около 720 до 635 милиона години, по времето, известно като Криогенски период, когато планетата е била напълно покрита с ледове. Тази хипотеза дори помага донякъде да се обясни бързото възникване на сложни организми скоро след това, при камбрийската експлозия на живот, тъй като целият този ерозиран материал може би е засял океаните с огромни количества хранителни вещества.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в Брой 134 на списание Българска наука.