По математика трябва да помните, по други предмети можете да мислите за това

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Кийт Девлин, превод: Ани Николова, 11а НГДЕК; научен редактор Лъчезар Томов

 

Заглавието на този месец е изявление на ученичка от гимназията. Ще се върна при нея след време.

САЩ се нареждат много по-зле от повечето от нашите икономически конкуренти по математически показатели на учениците от гимназията. Правени са много опити за подобряване на това мрачно представяне, но никой не е успял. Според мен (и в никакъв случай не съм сам в това) причината е ясна. Всички тези опити са фокусирани върху подобряване на основните математически умения. За разлика от това акцентът трябва да бъде на друго място.


РЕКЛАМА:

***

Математиката е начин на мислене за задачите и проблемите в света. Изградете правилното мислене и уменията идват до голяма степен сами.

Многобройни проучвания през последните тридесет години показват, че когато хората на всяка възраст и всяко ниво на способност са изправени пред математически предизвикателства, които се появяват естествено в реалния контекст, който има значение за тях и когато резултатът има пряко значение за тях, те бързо постигат високо ниво на компетентност. Колко високо? Обикновено 98 процента, толкова високо. Описвам някои от тези проучвания в моята книга The Math Gene (Basic Books, 2000). Също така давам обяснение защо същите тези хора, когато са представени със същите математически предизвикателства в традиционния модел в класната стая с хартия и молив, се представят на ниското ниво от 37 процента.

Доказателствата са ясни. Не че хората не могат да мислят математически. Това е, че те имат огромни проблеми да го правят в деконтекстуализирана, абстрактна обстановка.

И така, защо продължаващият фокус върху уменията? Тъй като много хора, дори тези, които са с власт и влияние, не само не са напълно наясно с констатациите, които току-що споменах, те дори не разбират какво е математиката и как работи. Всичко, което виждат, са уменията и те погрешно мислят, че това е математиката. Като се има предвид, че за повечето хора последната им близка среща с математиката беше училищен час по математика, основан на умения, не е трудно да се разбере как възниква това погрешно схващане. Но объркването на математиката с владеенето на умения е същото като мисленето на архитектурата е за зидария или объркването на музиката с овладяването на музикалната скала.

Разбира се основните умения са важни. Но те са просто инструментите за математическо мислене. В предкомпютърната ера индустриално общество като Съединените щати се нуждаеше от голяма работна сила от хора с владеещи основни математически умения, които да могат да изпълняват задачи, възложени им от други. Но на днешното работно място монетата на царството е творческо решаване на проблеми, обикновено в съвместни групи, като се използва математическо мислене, когато е необходимо. Колко добре подготвяме днешните ученици за живота в тази среда? Как да се сравним с нашите конкурентни държави?

Отговорът е, че не е добре. В международно проучване, проведено през 2003 г., студенти от четиридесет държави бяха попитани дали са съгласни или не с твърдението: „Когато уча математика, се опитвам да науча отговорите на задачите наизуст“. Сред всички ученици средно 65 процента не са съгласни с това твърдение – което е обнадеждаващо, тъй като това е безнадежден начин да се научи математика – но 67 процента от американските деца са съгласни с него!

Цялата статия, както и още много други можете да прочетете в новия брой 147 на сп. Българска Наука

Подаряваме ти първите 46 стр. от брой 147 тук>>