Търсене
Close this search box.

По математика трябва да помните, по други предмети можете да мислите за това

По математика трябва да помните, по други предмети можете да мислите за това

По математика трябва да помните, по други предмети можете да мислите за това

По математика трябва да помните, по други предмети можете да мислите за това


Направи дарение на училище!



***

Кийт Девлин, превод: Ани Николова, 11а НГДЕК; научен редактор Лъчезар Томов

 

Заглавието на този месец е изявление на ученичка от гимназията. Ще се върна при нея след време.

САЩ се нареждат много по-зле от повечето от нашите икономически конкуренти по математически показатели на учениците от гимназията. Правени са много опити за подобряване на това мрачно представяне, но никой не е успял. Според мен (и в никакъв случай не съм сам в това) причината е ясна. Всички тези опити са фокусирани върху подобряване на основните математически умения. За разлика от това акцентът трябва да бъде на друго място.


Разбери повече за БГ Наука:

***

Математиката е начин на мислене за задачите и проблемите в света. Изградете правилното мислене и уменията идват до голяма степен сами.

Многобройни проучвания през последните тридесет години показват, че когато хората на всяка възраст и всяко ниво на способност са изправени пред математически предизвикателства, които се появяват естествено в реалния контекст, който има значение за тях и когато резултатът има пряко значение за тях, те бързо постигат високо ниво на компетентност. Колко високо? Обикновено 98 процента, толкова високо. Описвам някои от тези проучвания в моята книга The Math Gene (Basic Books, 2000). Също така давам обяснение защо същите тези хора, когато са представени със същите математически предизвикателства в традиционния модел в класната стая с хартия и молив, се представят на ниското ниво от 37 процента.

Доказателствата са ясни. Не че хората не могат да мислят математически. Това е, че те имат огромни проблеми да го правят в деконтекстуализирана, абстрактна обстановка.

И така, защо продължаващият фокус върху уменията? Тъй като много хора, дори тези, които са с власт и влияние, не само не са напълно наясно с констатациите, които току-що споменах, те дори не разбират какво е математиката и как работи. Всичко, което виждат, са уменията и те погрешно мислят, че това е математиката. Като се има предвид, че за повечето хора последната им близка среща с математиката беше училищен час по математика, основан на умения, не е трудно да се разбере как възниква това погрешно схващане. Но объркването на математиката с владеенето на умения е същото като мисленето на архитектурата е за зидария или объркването на музиката с овладяването на музикалната скала.

Разбира се основните умения са важни. Но те са просто инструментите за математическо мислене. В предкомпютърната ера индустриално общество като Съединените щати се нуждаеше от голяма работна сила от хора с владеещи основни математически умения, които да могат да изпълняват задачи, възложени им от други. Но на днешното работно място монетата на царството е творческо решаване на проблеми, обикновено в съвместни групи, като се използва математическо мислене, когато е необходимо. Колко добре подготвяме днешните ученици за живота в тази среда? Как да се сравним с нашите конкурентни държави?

Отговорът е, че не е добре. В международно проучване, проведено през 2003 г., студенти от четиридесет държави бяха попитани дали са съгласни или не с твърдението: „Когато уча математика, се опитвам да науча отговорите на задачите наизуст“. Сред всички ученици средно 65 процента не са съгласни с това твърдение – което е обнадеждаващо, тъй като това е безнадежден начин да се научи математика – но 67 процента от американските деца са съгласни с него!

Цялата статия, както и още много други можете да прочетете в новия брой 147 на сп. Българска Наука

Подаряваме ти първите 46 стр. от брой 147 тук>>


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.