Макроикономическа политика при социалната защита на потребителите. Социална самозащита на потребителите

Автор: Елка Цонева

Резюме: Обхватът на социалната защита е свързан с решаването на значими и признати обществено-социални проблеми като потребности от доходи, потребление, обслужване, жизнена и семейна среда, възпроизводство на населението и пр. Такива проблеми възникват и се решават във всяка обществена сфера, всеки отрасъл и сектор, в които има икономически и социален живот. Поради характера на социалната сфера там проблемите са относително постоянни и тяхното решаване изисква определена постоянно функционираща система от управленски органи, финансови източници и политика.

Макроикономическата политика за защита на потребителите е от съществено значение за обществото, защото с нея се влияе върху размера, структурата и качеството на потребление на стоки и услуги.

В една пазарна икономика с усложнени икономически показатели е наложително да се създаде чадър над потребителите. Това става с помощта на такива средства като:

  1. Регулиране на доходите чрез фиксиране на минималната работна заплата, минималния размер на пенсиите, добавките за деца и други плащания.
  2. Държавно въздействие върху цените, като в редица случаи за т. нар. „наблюдавани” стоки се въвежда таван на цените, а за останалите се следи цените им да не са спекулативни.
  3. Сключване на споразумения между правителството, работодателите и синдикатите (т. нар. временни рамкови споразумения) за периодично индексиране на заплатите и другите парични доходи на населението, за да се компенсира скокът на цените и инфлацията в период на криза.
  4. Изменение на лихвените проценти по спестовните влогове на населението, за да се смекчат част от негативните последици от инфлацията.
  5. Промени в данъчната политика, в резултат на което се изключват или облагат с по-ниска ставка доходите на населението с определен размер.
  6. Държавно регулиране на цените на дребно за някои основни хранителни стоки.

Използването на тези средства е стъпка за защита на потребителите и потреблението от шоковите промени в икономиката. Спадът в производството, реализирания БВП и националният доход се отразяват особено силно върху т. нар. рискови социални групи: хората без работа, с временна заетост, с непостоянни доходи или с ниско заплащане, неработещите пенсионери. Тогава се получава силно разслоение между социалните групи. Социално слабите домакинства свиват своето потребление само до най-насъщните продукти от потребителската кошница.

Свиващото се потребление при кризисни ситуации в икономиката може да стигне до такива размери и граници, които да застрашат биологическото съществуване на част от населението, здравословното състояние и естествено възпроизводство на редица домакинства, семейства и граждани. Ето защо трябва да се намери макроикономически подход, който да ограничи тези негативни процеси.

Разбира се, макроикономическата политика по социална защита на потребителите не може да реши изцяло и до основи възникналите проблеми, защото проблемът най-напред е в производството, а след това – в потреблението. Липсата на ефективно производство, което да осигури доходи на населението, е причината за свиване на потреблението и ниска ефективност на социалната защита на потребителите. Така в България през периода 1993-1997 г. резкият спад на производството доведе до това, че 90% от на-селението сви своето потребление само до най-необходимото за съществуването като се пренасочи към най-достъпните, по-непълноценните и по-некачествени стоки и услуги. В същото време чрез шоковото освобождаване на цените се извърши преразпределение на доходите (минали и сегашни) в полза на търговците, спекулантите и монополистите. Това доведе и до срив в бюджета на страната поради ниските постъпления и големите потребности от средства за социални плащания. Така за 4 години около 7 пъти бяха индексирани и частично компенсирани номиналните парични доходи на населението, но мерките не бяха особено ефективни поради това, че цените растяха 3 пъти по-бързо от доходите.

Провеждането на частична, непълноценна и несигурна макроикономическа политика за защита на потребителите чрез палиативни (понижаващи тежестта на симптомите, но не водещи до излекуване – бел. ред.) средства само омекотява и прикрива социалното напрежение. Тя не дава нужните резултати и затова потребителите са принудени да търсят самозащитни компенсационни методи за защита на потреблението. Те не винаги са законни и морално оправдани, но са необходими в такава ситуация, защото защитата на потребителите не трябва да се гради само върху стойностни, но – и върху натурални показатели. Това означава норми в натура, под които не трябва да слиза потреблението дори и на социално най-слабите граждани от обществото (калории, литри, метри и пр.).

Социалната самозащита като част от политиката за защита на потребителите е гражданско право на потребителите да изискват от правителствените и неправителствените институции, организации и фирми да изпълняват точно своите задължения за защита на потребителските интереси на гражданите.

Задълженията включват: спазване на правила и норми и стандарти; извършване или не на действия за осигуряване на удобства за потребителите; гарантиране на качеството и безвредността на потребяваните стоки и услуги и пр.

За да бъде ефективна социалната самозащита на потребителите, трябва да са налице следните предпоставки:

  1. Добра осведоменост на потребителите за техните потребителски правила и интереси. Това означава, че те трябва да са запознати със съответните нормативни документи. Това обаче е трудно постижимо поради многобройните нормативни документи и честата промяна на правилата в тях. Затова вторичната информация те могат да получат от етикети, предписания за правилно ползване, рекламни брошури, и друга общодостъпна информация.
  2. Осигуряване на ефективна система за обратна връзка между производители и потребители. В стремеж за по-ефективно и печелившо производство производителите се базират на стандартите, търговците и технолозите. Много често потребителите са изключени от тази система, въпреки че тя е насочена към тях. Те могат, в зависимост от опита си, вкуса и потребностите да направят своите препоръки към производителите за подобряване качеството на потребяваните стоки и услуги. В тази връзка, все още не е разработена нормативна система за ползване помощта на потребителите при провежданите проверки от специализираните органи за спазване на нормативните изисквания, свързани с потреблението.
  3. Третата предпоставка е институционалната организираност на потребителите за защита на техните права и интереси. Известен факт е, че за разлика от производители и търговци, потребителите не са организирани в единна система за противопоставяне спрямо подчиненото, а понякога и унизително положение спрямо търговци, служители и обслужващи лица. За да се преодолее това положение те трябва да засилят своите позиции на пазара чрез организирана съвместна самозащита.

У нас защитата на потребителите се осъществява от редица правителствени и неправителствени органи, от които с най-съществени значение са Комисията за защита на конкуренцията (http://www.cpc.bg/ ), Комисията за защита на потребителите (http://www.kzp.bg/ ) и създадената през 1991 г. Федерация на потребителите в България (http://www.potrebitel.bg/ )

 

          Използвана литература:

  1. Социална защита на бедните, безработните и потребителите при прехода към пазарна икономика. София, Издателство на БАН, 1994.
  2. Социалната защита на основните рискови групи от населението. София, Академично издателство „Проф. М. ДРИНОВ”, 1995.
  3. Социалната реформа. София, Издателство „Сиела”, 1996.
  4. США: Государство, человек, экономика (региональныеаспекты). Москва, „Анкил”, 2001.
  5. Knight, J. InstitutionsandSocialConflict. Cambridge. CambridgeUniversityPress, 1992.
  6. Seeleib-Kaiser, M. Welfare State Transformations: ComparativePerspectives. PalgraveMacmillan, 2011.

 

"Наука за ученици, учители и родители"

Изтегли безплатно:

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.

Живейте по-добре с наука!

  • Развийте критично мислене и изградете защита срещу дезинформация.

  • Придобийте ключови умения за по-добър живот с нашите курсове във формат текст, видео и аудио.

  • Открийте новостите и иновациите в медицината.

  • Само 3 минути дневно са достатъчни, за да трансформирате живота си!

  • Всеки месец ви очаква нов брой с увлекателни статии по биология, космос, технологии, история, медицина и много други.

Изживейте науката навсякъде и по всяко време, като я четете на най-удобното за вас устройство.

 

Създадохме платформа, която предлага курсове и ръководства, насочени към решаването на житейски предизвикателства чрез научно обосновани методи. Тя не само подпомага личностното развитие, но и предоставя ценни знания за водене на по-здравословен, успешен и пълноценен живот. Благодарение на научния подход, потребителите ще имат възможност да подобрят своето благосъстояние и да постигнат по-високо качество на живот.

БГ Наука
Правила на поверителност

Използваме „бисквитки“, за да персонализираме съдържанието и рекламите, да предоставяме функции на социални медии и да анализираме трафика си. Също така споделяме информация за начина, по който използвате сайта ни, с партньорските си социални медии, рекламните си партньори и партньори за анализ.

Можете да коригирате всички настройки на „бисквитките“, като отворите разделите вляво.