Дори леката физическа активност веднага подобрява функциите на паметта

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

 

Хората, които включват в ежедневието си упражнения на йога или тай-чи могат да запомнят по-лесно къде са оставили ключовете си по-рано. Изследователи от Калифорнийския университет в град Ървайн и Японския университет в град Цукуба откриват, че дори най-леките тренировки могат да подсилят връзката между частите на мозъка, в които се формират спомените и тези, в които те се съхраняват. 

В проучване, проведено с участието на 36 млади хора, изследователите откриват, че една 10-минутна тренировка със средна интензивност може да допринесе в голяма степен към когнитивните процеси в съзнанието им. Използвайки техника като магнитния резонанс за получаване на снимки с висока резолюция, екипът от изследователи изучава процесите в мозъка на всеки участник малко след като приключат тренировките и вижда подобрената връзка между хипокампалната зъбна извивка и кортикалните области, свързани с образуването на спомени с повече детайли. Техните резултати са публикувани на 24-ти септември 2018 година в Сборника на Националната академия на науките на САЩ.

Един от водещите на проектите – Майкъл Яса, който е професор по невробиология и човешко поведение в Калифорнийския университет в Ървайн и отличен за ползите от проучванията си, заявява: „Хипокампусът е частта, в която се образуват нови спомени в съзнанието ни и една от първите области, която започва да губи своите способности паралелно с нашето остаряване, което се случва още по-бързо при хората, страдащи от Алцхаймер. Ако функцията на хипокампуса се подобри, това може да окаже позитивно влияние върху подобряването на паметта ни при изпълняването на ежедневните ни задължения.“


РЕКЛАМА:

***

Невроучени откриват, че повишеното ниво на свързаност между различните части на мозъка, прогнозира в каква степен ще се подобри припомнянето на вече отминали събития. 

Майкъл Яса, който също така е директор на Центъра по невробиологията на ученето и паметта и създателят на множество проучвания относно процесите в човешкия мозък, казва, че въпреки фокуса на проучването върху начина, по който тренирането инициира процеса по образуването на нови мозъчни клетки в областите на паметта, то всъщност оказва по-голямо влияние върху заздравяването на комуникацията между тези области в мозъка. 

В подкрепа на това твърдение, той заявява: „Не изключваме възможността за образуването на нови мозъчни клетки, но това е процес, който се нуждае от малко повече време. Това, което наблюдавахме е, че тези 10-минутни тренировки показват резултати веднага след своето приключване.“

Яса акцентира върху факта, че дори и малката физическа активност може да покаже големи резултати, при което казва: „Окуражаващо е да виждаш как все повече хора следят своите навици за трениране – примерно дори когато следят броя стъпки, които са направили през деня. Дори и малките разходки могат да имат значителен ефект върху подобряването на паметта и когнитивните умения.“

Изследователят и колегите му в университетите в Ървайн и Цукуба увеличават мащаба на своето проучване, като включват в него и по-възрастни хора, които имат по-висок риск за влошаване на психичното им състояние вследствие от напреднала възраст. Изследователите създават по-дълъг времеви отрязък за проучването, през който да наблюдават дали постоянните леки и кратки тренировки, извършвани от участниците ежедневно в продължение на няколко седмици или месеца, имат позитивно влияние върху структурата на мозъка и функциите в областите, свързани с паметта.

В заключение, Майкъл Яса заявява „Видно е, че има голяма полза от това да разберем какъв е режимът на тренировки, който действа най-добре при възрастните, за да създадем препоръки за предотвратяването на влошаването в когнитивните умения.“

Превод: Ивелина Николова
Източник: www.sciencedaily.com