Конете разчитат езика на тялото ни, дори когато не ни познават

Конете е по-вероятно да се приближат до треньор с подчинено положение на тялото (вдясно на снимка b) отколкото до такъв с доминантно (вляво). Това показва проучване на Университета на Съсекс, целящо да установи как различните видове общуват посредством езика на тялото. Credit: Университетът на Съсекс.

Констатациите в изследването спомагат за по-доброто ни разбиране за това как животните могат да комуникират чрез езика на тялото, преодолявайки междувидовите бариери. Те са особено полезни за треньорите и обучителите на коне относно начина, по който конете възприемат езика на човешкото тяло.

Изследователите в областта на психологията са работили с 30 домашни коня, за да преценят тяхната склонност да се приближат до лице с доминиращо положение на тялото (включващо изправено положение с раздалечени ръце и крака и изпъчени гърди) или с подчинена позиция (отпуснато тяло, ръце и крака събрани до торса, отпуснати колене).

Те са установили, че независимо от това, че предварително конете получавали от всеки участник в експеримента награда под формата на храна (като при това участникът заемал неутрална позиция на тялото), по-късно при последващи опити имало значително по-голяма вероятност конете да се приближат до участник в експеримента с подчинено положение на тялото, отколкото до такъв с доминантно.

Съавторът на изследването Ейми Смит (Amy Smith), доктор по психология, казва: „Често се смята, че конете са добри в разчитането на езика на човешкото тяло въз основа на анекдотични доказателства като “ефекта на Умния Ханс.” (Умният Ханс е кон, живял в Германия в началото на 20. век, станал известен с това, че уж можел да решава математически задачи и да отговаря на въпроси на публиката по време на улични представления. През 1907 г. германският психолог Оскар Пфунгст провел научно изследване с животното и установил, че в действителност конят не можел да реши тези задачи, а просто давал верни отговори, наблюдавайки движението на тялото – бележка на преводача.) Въпреки това малко на брой изследвания са тествали това емпирично. Така или иначе, тези резултати повдигат интересни въпроси за гъвкавостта при междувидовата комуникация.”

Д-р Leanne Proops съавтор от Университета на Портсмут, казва: „От еволюционна гледна точка животните, включително хората, обикновено се стремят да заемат пози, които ги карат да изглеждат по-големи, за да демонстрират господство или заплаха, и такива, които ги „смаляват”, за да покажат подчинение. Следователно конете могат да имат интуитивно разбиране за тези две различни позиции на тялото.”

Миналата година Ейми, в качеството си на член на изследователска група по гласова комуникация при бозайниците и когнитивна дейност в Училището по психология към Университета на Съсекс, провежда съвместно проучване, което установява, че конете са в състояние да различат гневни от щастливи човешки изражения.

Клара Уилсън (Clara Wilson), съавтор на доклада по време на следването си в Университета на Съсекс, споделя: „Ние бяхме заинтригувани от темата за доминантната и подчинената позиция по отношение на конете специално поради това, че независимо от факта, че много треньори използват положението на тялото като учебен метод, малко изследвания са се занимавали с въпроса дали конете са чувствителни към този метод без да са преминали специално обучение.”

“Резултати като тези ни окуражават да сме по-осъзнати за сигналите, които изпращаме, когато общуваме с коне и други животни, за да улесним връзката между животните и хората.”

Изследователите са подбрали коне от три конни центъра в Съфолк и Източен Съсекс. Всички помощници били жени, облечени еднакво и със сходен ръст. Тъмен шал покривал лицата им до нивото на очите, за да се сведе до минимум въздействието на изражението на лицата им.

След като конете били нахранени от двама души, те били оставени свободно да се приближат до някоя от сътрудничките с доминантна или подчинена позиция на тялото. В хода на четири опита учените установили, че конете са по-склонни да се доближат до човек с подчинена позиция на тялото, отколкото да предпочетат конкретен помощник.

Това проучване е публикувано в Animal Cognition.

Материалите са предоставени от Университета на Съсекс.

Превод: Елена Страхилова