Кога различните цивилизации са открили компаса

Произходът на магнитния компас е неясен. Повечето изследователи отнасят раждането му в древен Китай, но неговите изобретатели са неизвестни, развитието му – неясно, а историците са разделени по въпроса дали по-късното му появяване на Запад е независимо или е заимствано от Китай чрез сухопътни или арабски морски посредници. Някои извори предполагат, че ислямските навигатори в Индийския океан са заимствали компаса от индийските моряци; но също така е възможно арабите да са получили компаса от европейците. Учените, които аргументират тази хипотеза, често посочват, че арабската дума за компас, ал-кунбас, изглежда идва от италиански корени. Трябва обаче да се направят много повече изследвания, преди този аргумент да може да бъде затвърден.

Първите компаси

Китайският компас изглежда произлиза от „сочещата на юг лъжица“ (si nan shao), издълбана от магнитен камък (магнетит) и използвана в ранните гадателски дъски при  династията Хан (202 г. пр. н. е. – 220 г. сл. н. е.). Точно както в древна Гърция, китайските философи са сред първите осъзнали магнитното привличане. Способността на магнитния камък да улавя желязо се споменава в “Пролетните и есенните летописи на майстор Лу” от ІІІ век пр. н. е., “Беседи, претеглени на везните” от 83 г. сл. Хр. и множество други китайски анали между ІІІ и VІ век сл.н.е.

Откриването на магнитната насоченост (склонността на магнитите да сочат север и юг) прави магнитния камък особено важен в геомантията и гадаенето. Историкът Джоузеф Нийдам твърди, че това е било известно публично през І век от н.е., а може да е било тайна на придворните магьосници още през ІІ век пр.н.е.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия Брой 161 на списанието.