Какво е новото в Constructor University, Бремен (Германия)


Сп. Българска Наука, брой 161:

***

На 28 ноември 2022 година присъствах на конференция в Бремен (Германия), организирана от Constructor University. 

Първата презентация беше на проф. Фабио Памоли, президент на Constructor University. Той ни запозна с идеята, зад която седи ребрандирането на университета и новото име Constructor – новата парадигма в образованието. Синергията между хуманитарни и точни науки. 

 


Разбери повече за БГ Наука:

***

Constructor University ще се вгради в Constructor Екосистемата

Alemira (Система за управление на обучението):

– Усъвършенствани, персонализирани решения за обучение

– Адаптивни пътища

 

Научна мрежа на Constructor:

– Съвети относно програми и дейности

– Предоставяне на лекции/серия от семинари

– Разширени възможности за напреднали студенти 

 

Конструктор Капитал

– Финансиране на предприемачески идеи, разработени в Constructor University

– Привличане на иновативни млади компании

Също така да се привличат капитали и таланти отвън, които да помогнат на студентските стартъпи.

 

Конструктор обучение, Академия

– Обучение на ръководители и непрекъснато обучение

– Укрепване и разширяване на съществуващите индустриални мрежи

 

Институт за напреднали изследвания

– Нови непознати досега изследвания

– Приток на външни учени

– Предоставяне на лекции/серия от семинари

– Разширени възможности за надарени студенти 

 

ROLOS

Научна изчислителна платформа Rolos:

– Алгоритмични платформи за изследвания и образование:

Сложни материали, откриване на лекарства, бизнес и финанси

 

Tech-Park

Студентите, записани в Constructor Pathways, ще намерят в Tech-Park:

– Пространства, където да дадат тласък на своите предприемачески идеи

– Компетенции и международна мрежа от партньори

– Възможности за индустриални сътрудничества, дипломни работи и възможности за нова работа 

 

Нови обучителни методи, които дават по-добра среда и мотивация на студентите да използват ресурсите на университета и интелектуалните ресурси, които са на разположение през цялото време. 

Онлайн обучението става част от редовното обучение и така дори се подобрява начина на преподаване чрез нови методи и ресурси.

Реорганизация на обучителните програми за по-добър резултат на студентите и изследователите в Constructor University.

Университета развива и научен център с фокус Софтуерно инженерство и Изкуствен интелект, където учени от индустрията и от Constructor University ще работят заедно. 

Това ще помогне и за по-ефективното търсене на талантливи учени, които да бъдат привлечени за преподаватели и изследователи.

Презентациите, които слушахме бяха интересни и впечатляващи, като в отделен пост ще разкажа за някои от тях. Тук искам да разкажа и за разходката, която ни организираха домакините из университета.

Събитието се проведе в залите до библиотеката, която беше пълна със студенти и ме впечатли колко много млади хора работят по своето образование точно от библиотеката. 

Посетихме част от био лабораториите, в които ни разказаха, че въпреки малкия екип имат няколко национални и европейски проекта, а научната им работа е на световно ниво, благодарение на мотивираните студенти и докторанти.

 

Една от темите, които изследват в университета е замърсяването на водите с микропластмасови частици. Микропластмасите се отлагат в седимента, морските обитатели ги поглъщат и по този начин попадат и в организма на хората. Колко широко разпространени са тези частици и колко са токсични? Това са някои от въпросите, които учените от Constructor University изследват в момента чрез интердисциплинарни методи.

 

Част от сградите, където са лабораториите са бивши казарми от времето преди Втората световна война и мястото е било използвано за военни учения, а повече от 80 години по-късно същото това място е университет, където се създава наука и високо квалифицирани кадри. За това и пространството между общежитията, лекционните зали и лабораториите е обширно, зелено и красиво.

Constructor University има за цел да надхвърли традиционния академичен подход, като комбинира образователни основи с проектно-базирана педагогика и най-новите дигитални инструменти. Той предоставя на младите професионални елити правилните умения и знания, за да се справят с днешните предизвикателства и да процъфтяват на пазара на труда.

https://constructor.org/university

За мен беше приятна изненада да разбера, че много българи избират този университет като място за учени и добиване на нови знания и умения. 

 

Един такъв е Владимир Петков, от когото взехме кратко интервю.

 

Каква беше мотивацията ти да запишеш в Jacobs и как разбра за него?

За Jacobs разбрах от познати и тъй като по онова време търсех университет, в който да уча, реших да прочета повече и взех решение да кандидатствам. Желанието да пробвам нещо различно и до голяма степен непознато, беше основна причина за мен. Когато човек се мести в друга държава, не знае напълно какво да очаква, но опитът и преживяванията си заслужават.

 

Каква специалност завърши и защо тази специалност в този университет?

Завърших електроинженерство, специалността ми се казва ECE (Electrical and Computer Engineering). Всъщност, започнах като EECS (Electrical Engineering and Computer Science), но университетът даваше възможност за промяна на специалността след първия семестър или дори година, в зависимост от желанието на студента. След един семестър лекции и по двете специалности, реших че електроинженерството е по-интересно от компютърните науки и смених специалността си. Много мои състуденти, които започнаха EECS, направиха точно обратното и завършиха CS (Computer Science). Много студенти завършваха и дори по две различни специалности паралелно, университетът предлагаше тази възможност и оказваше нужната подкрепа.

 

Кое в преподаването и университетската база най-много ти хареса?

Jacobs предлагаше американска система на преподаване и обучение, което е доста различно от това в Европа. По времето когато учех в университета, броят на студентите не беше голям, което даваше възможност за обучение по специалностите в малки групи и директен контакт с преподавателите. Заради малкия брой студенти в определена специалност, повечето от тях имаха достатъчно време за консултации, съвети в каква насока искат да се развиват, както и даване на допълнителна информация. Намирам това за много различно от големия германски държавен университет, в който завърших магистратурата си, там наистина нямаше такава възможност за всички, освен тези, които работеха в групата на съответния професор. Упражненията по различните предмети бяха доста интензивни, което обаче ни подготвяше за изпитите както по средата (midterms), така и в края на семестъра (finals), а и определено стимулираше нуждата от подготовка през цялото време. Не на последно място, учебната програма даваше възможност да се взимат курсове от всеки един институт, различни от програмата на специалността на студента. Това определено даваше възможност на всеки, който прецени, че някой курс би му бил полезен в бъдеще, да има възможността да го запише. Материалната база определено беше на ниво, библиотеката имаше доста голям избор от научна литература, а и предлагаше възможност да поръчваш книги от други библиотеки. Лабораториите пък бяха достъпни за всички, които имаха интерес да се занимават с научна дейност от самото начало на обучението си.

 

Какво е да учиш в малък град в Германия, кои са плюсовете и минусите?

Самият университет се намира в сравнително краен квартал и определено създава усещането за малък град, но до центъра се стига само за около двадесет минути с влак. Самият Бремен е град с над 500 хиляди души и определено има какво да предложи като култура, фестивали, развлечения и нощен живот. Заради това, че бяхме студенти, имахме възможност да пътуваме безплатно до близките градове. Хамбург, вторият по големина град в Германия, е само на около час, а транспорт има денонощно. Разбира се, възможността човек да прекарва времето си в спокойния квартал на университета и дори само да се разхожда покрай реката, също я имаше.

 

Направи ли приятелства в университета, които продължават и след това?

Да, с много от моите състуденти поддържам връзка и досега, с някои от най-близките ми приятели се запознах именно в Jacobs. По времето когато учех, в университета имаше студенти от повече от сто страни, което беше и част от политиката. Това определено е предпоставка да научиш много за различни култури от цял свят от първо лице и да създадеш много и различни приятелства, което не би се случило при други обстоятелства. Университетът организираше и вечери, в които студентите от една държава представяха откъде идват, каква е културата, а дори и кухнята, защото приготвяха и местна храна. Разнообразието определено беше един от най-итересните аспекти на университета.

 

Би ли препоръчал на други българи университета и защо?

За мен лично Jacobs беше място, което ми даде много добро образование, възможност да срещна хора от много различни държави и да науча много за света. Все пак това е строго индивидуално и всеки сам трябва да вземе решение за себе си. Не мога да кажа какви са идеите за развитие на университета след като вече има нов собственик, а и как Constructor ще изглежда в бъдеще, единствено времето ще покаже това.

 

Имаше ли нещо, което ти липсваше или би искал да е по-добре докато беше студент?

Определено не, лекциите и подготовката по различните предмети заемаха голяма част от деня ми, през останалото време човек имаше възможност да се занимава със спорт (имахме няколко отбора, гребането беше доста развито), клубове по интереси, или просто да играе на джаги в общежитията. Самият университет беше организиран така, че всички студенти да имат стаи в общежития и стол, който да работи по три пъти на ден, което определено улеснява много. Може би единственото нещо, което ми липсваше, идвайки от България беше хубавото време и слънцето през цялата година, защото северна Германия е доста различна в това отношение, но това определено е нещо, с което се свиква.

 

С какво се занимаваш сега и как университета ти помогна за избор на кариера?

В момента работя в автомобилния бранш в Германия, занимавам се с разработка на електронни системи за замяна на огледалата за задно виждане с камери и дисплеи. Jacobs беше мястото, което ми представи за първи път научната и индустриална среда в Германия и определено ми показа какви възможности бих имал, ако продължа образованието и професионалното си развитие тук.

Ще отделя няколко реда и на Бремен – град, пълен с история, където има много какво да се види и преживее. За съжаление времето ни там беше малко, но задължително ще се върна.

От университета ни уредиха тур из града и така успяхме да се запознаем за краткото време с много неща. Историята на града е много богата и няма да я разказвам тук, но си струва да прочетете повече. Има богато разнообразие от дейности, които може да се правят в града и лято и зима – дълги велоалеи, река Везер е голяма с пристанище, а корабите, акостирали и преминаващи са интересни и впечатляващи. Известният платноход „Александър фон Хумболт“ e закотвен в Бремен, където сега е кораб-хотел.

“Старият град” или улица Böttcherstraße, въпреки че е само около 100 м дълга, е известна с необичайната си архитектура и се нарежда сред основните културни забележителности и туристически атракции на града.

На заминаване в летището на Бремен много ясно се вижда връзката с науката, като макет на Международната Космическа Станция виси от тавана, а вътре в гейта – макет на ракетата от групата Ariane на Arianespace, част от Европейската Космическа Агенция. С това всеки човек лесно може да получи вдъхновение и желание да се занимава с наука или да подкрепи тази толкова важна за човечеството дейност – създаване на ново знание.

 

 


Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.