Направи дарение на училище!
На 8.04.2014 г. в хотел Новотел, София се проведе конференция на тема „Бизнес образование: Какво може да донесе на българския бизнес магистърската/MBA степен?”. Организатор на събитието беше френската Advent Group, създател и световен лидер в организирането и провеждането на индивидуални срещи между бизнес училища и кандидати за обучение в програми MBA и магистратури в областта на управлението и бизнеса. Тези събития, известни под името Access MBA One–to–One и Access Masters Tour, от една страна популяризират МВА и специализираните магистърски програми на голяма част от елитните бизнес училища в световен мащаб, а от друга предоставят на кандидатите за такова обучение безценна помощ при избора на най-подходящата за тях програма.
Конференцията бе открита с лекция на Проф. Тибор Вьорьош, Старши лектор по IT мениджмънт и бизнес симулации към CEU Business School. Основната цел на лекцията бе да обрисува какво представлява MBA обучението и да представи накратко какво съдържание студентите могат да очакват от програмата, както и как придобитите знания и умения могат да бъдат интегрирани в тяхното кариерно развитие.
По време на втората част на конференцията, Дираж Саха, Маркетинг мениджър в Advent Group, и основателят и CEO на компанията, Кристоф Кута, представиха на присъстващите резултатите от глобално проучване на тема Какво може да донесе на българския бизнес магистърската/ MBA (Магистър по бизнес администрация) степен? Проучването е проведено сред всички кандидати, които някога са се регистрирали за участие в Access MBA или Access Masters през последните 10 години. Резултатите са базирани на отговорите на 1700 участници в проучването от 51 държави, част от които вече притежават следдипломна квалификация, както и такива, които тепърва планират да продължат образованието си, включително и на данни от богатата база данни на Access MBA от 150,000 кандидата.
Данните от проучването са представени в контекста на българската професионална действителност и дават подробна и интересна информация относно възприятието на студентите и професионалистите за значимостта на следдипломната квалификация за развитието на кариерата им. Освен това, резултатите разкриват мотивацията на младите професионалисти за получаване на допълнително образование, както и какви специфични знания и умения са придобили или очакват да придобият по време на избраната от тях програма и как това спомага или би спомогнало за професионалното им развитие. В допълнение, Г-н Саха анализира и резултатите от корпоративно проучване от Април 20014, проведено сред мениджъри от 300 компании базирани в България, относно нагласата на работодателите къминвестирането в образованието на техните служители.[1]
След обявяването на резултатите бе проведена панелна дискусия за значението на следдипломната квалификация в днешния бизнес. В дискусията взеха участие Проф. Тибор Вьорьош; Любов Костова, Директор, Британски съвет България; Милена Иванова, Консултант „Подбор“, Global Executive Recruiting, Hewlett Packard Company и бъдещ дипломант по програмата Executive MBA на Hult International Business School; Рене Томова, Постоянен ментор, Eleven Accelerator Venture Fund и възпитаник на Case Western Reserve University; Гергана Чакърова, Асистент Дирекция, Отговорник комуникация, Франкофонски институт по администрация и управление (IFAG) и д-р Мегаклис Петмезас, Заместник ректор на City College, International Faculty of the University of Sheffield. Освен това в дискусията взеха участие няколко Директори човешки ресурси и мениждъри от топ компании в България. Дискусията засегна няколко основни теми, включително как основният фокус на доказано успешното MBA образование е не просто да обогати студентите със задълбочени знания и умения в областта на бизнеса и управлението, а най-вече да ги научи как успешно да прилагат тези знания и умения в реални ситуации в непрестанно променящата се международна бизнес среда. Участниците в дискусията се фокусираха още и върху тенденцията, че най-успешните бизнес училища изграждат и обновяват MBA програмите си съвместно с днешния бизнес, за да предложат на своите стденти реално приложими и адекватни към бизнес средата знания и умения. Не на последно място, панелистите засегнаха проблема, че въпреки доказаната добавена стойност на следдипломното образование, българските работодатели все още рядко спонсорират служителите си.
Според проучването сред потенциалните кандидати за MBA или магистратура, Великобритания и Съединените Американски Щати продължават да държат челните места сред предпочитаните дестинации на българите за получаване на следдипломна квалификация: 45% от кандидатите за MBA степен посочват Великобритания като свой фаворит, а 31% смятат да кандидатстват за специализирана магистратура по бизнес администрация отвъд океана. При кандидатите за останалите магистратури, резултатите посочват 43% за Великобритания и 36% за САЩ като избор на потенциална дестинация на своята програма.
Мотивацията на младите българи за получаване на бизнес образование откриваме в няколко основни фактора: според резултатите от проучването, 38% от потенциалните кандидати посочват стартирането на международна кариера като най-силна мотивация за решението им да придобият MBA степен. Сред останалите посочени причини са обогатяване на професионалния профил (31% от запитаните), стартиране на собствен бизнес (17%), живот в чужбина и разширяване на мрежата си от професионални контакти (16%), диплома от утвърдена институция (15%). Въпреки големия интерес към чужди университети и стремежа към международна кариера, обаче, много от българските кандидатит планират да се развиват професионално в рамките на България. „Мотивацията за международна кариера не значи непременно кариера в чужбина – много български професионалисти напоследък прогресивно се развиват в международни фирми в рамките на страната“, коментира Любов Костова.
Що се отнася до финансирането на магистърска/ MBA степен, 43% от потенциалните български кандидати посочват, че имат нужда от стипендия, 36% планират да изтеглят заем за покриване на всички разходи и само 21% от запитаните имат готовност сами да спонсорират следдипломното си образование.
Резултатите от проучването сред потенциалните български кандидати индикират още, че има наличие на силна връзка между маркетинговото позициониране на бизнес училищата и очакванията на кандидатите – очакванията преди обучението са фокусирани в голяма степен над подобряване уменията за комуникация. 79% от запитаните българи очакват МБА степента да им помогне да придобият международен поглед, 73% от тях – лидерство, 65% – предприемачески дух, 37% – мултикултурна чувствителност и усет за резултати, 36% – способност за работа с различни хора и 34% – проактивност.
Паралелното провеждане на Access MBA запитването сред потенциални кандидати от една страна и вече придобили следдипломна квалификация професионалисти от друга, разкрива до каква степен очакванията на кандидатите съвпадат с реално постигнатите резултати. Според проучването, в резултат на своето следдипломно образование, притежателите на MBA степен придобиват усет за резултати, междуличностни качества и проактивност, които са по-близо до това, което работодателите търсят – 51% от запитаните посочват това умение като основното, което MBA програмата им е спомогнала да култивират. 42% от притежателите на МBA смятат, че бизнес образованието им е дало международен поглед и способност за работа с различни хора. 39% от запитаните възприемат проактивността като основно умение, което MBA образованието им е развило. Само 18% от отговорилите, обаче, смятат, че следдипломната им програма е допринесла за развитието на предприемаческия им дух. Всичко това, обаче, е възможно само, когато един студент по МВА има зад гърба си завиден професионален опит – „МВА програмите традиционно приемат кандидати, които са в разгара на своята кариера и имат между 2 и 5 години професионален опит. Единствено в този сценарий те могат да извлекат максималното от своята програма,“ каза Проф. Вьорьош.
Относно влиянието на следдипломната квалификация върху кариерното развитие, 35% от притежателите на MBA посочват, че степента им е спомогнала за достигането на управленска позиция, 39% от запитаните са сменили работата си, 37% са започнали международна кариера и 27% са претърпели повишение в заплащането.
Проучването разкрива още, че все още се усеща скептичност у българските работодатели за добавената стойност и значението на следдипломната квалификация, но тенденциите от последнте години разкриват, че компаниите на родна земя започват да се информират в тази насока и да забелязват разликите в уменията и опита на служителите, които притежават магистърска/ МBA степен.
Според данните от проучването, българските работодатели са по-малко склонни да спонсорират следдипломното образование на служителите си, в сравнение с международните фирми – „компаниите не у нас не са свикнали да инвестират в образованието на своите служители“, споделя Гергана Чакърова. Само 8% от запитаните смятат, че работодателят им би спонсорирал следдипломното образование на служителите си, а 9% смятат, че може да има частично спонсорство.
Корпоративното проучване на Access MBA разкрива други интересни факти относно възприятията и очакванията на работодателите от служители, които притежават магистърска или МBA степен. Резултатите показват, че компаниите очакват незабавни резултати и проактивност от завършилите бизнес училище, както и, че междуличностните качества и мултикултурната чувствителност са значително предимство в разнообразния пазар на труда. 75% от работодателите очакват да видят ясно подчертана ориентация към постигане на резултати у своите служители, които са завършили бизнес училище. Останалите качества, които работодателите очакват да открият са, както следва, способност за работа с различни хора – 50%, 38% – проактивност, 25% – мултикултурна чувствителност, предприемачески дух и лидерсвто. Относно стимулиране и спонсориране на следдипломно образование – само 13% от запитаните български работодатели са инвестирали в придобиването на магистърска/ МВА степен на служителите си, а мотивацията, която работодателите посочват като повод да инвестират в подобна квалификация се състои в растеж и развитие на компанията (63% от запитаните работодатели), придобиване на ценна мрежа от контакти, които потенциален служител има в бранша на компанията (38% от запитаните работодатели), международни и актуални познания по управление (17%) и международно разрастване на компанията (13%).
Събитията Access MBA и Access Masters помагат на кандидатите за МВА и специализирани магистърски програми да изберат правилната програма според техния профил, нужди и очаквания. В събитията, които Advent Group организира ежегодно в редица държави, потенциалните кандидати имат възможност за личен разговор с представители на акредитирани бизнес училища от цял свят, за да научат повече за предлаганите от тях програми и да намерят най-доброто за собствените си нужди и амбиции.
Следващото топ MBA събитие на Access MBA ще бъде на 24 април 2014 г. в хотел Шератон. Участието е безплатно, но онлайн регистрация е задължителна. Регистрирайте се тук: http://www.accessmba.com/sofia/index.html?ui=LLUG7E1397046079