Какво да очакваме в света на науката през 2023 г.

С неотдавнашното настъпване на новата 2023 година идва време да погледнем напред и да видим какво предстои да се случи в света на науката и здравеопазването. Сред новините в тази област през изминалата година имаше както вдъхновяващи, така и смущаващи моменти. Изящните изображения от космическите телескопи; масовото намаляване на репродуктивните права в САЩ; опитите за премахване на регулациите за околната среда; войната, която разкри нашата взаимна енергийна зависимост; Нобеловата награда за дешифрирането на неандерталския геном и още много.

Кои обаче са по-важните предстоящи събития и тенденции в науката, които трябва да очакваме?

Технологии и комуникации

След като Twitter вече е в нови ръце, а и други сайтове за социални медии, които омаловажават истинската си роля в разпространението на дезинформация, през 2023 г. може би ще се търси промяна в начина, по който ние като потребители на новини решаваме на какво да се доверяваме и как се ориентираме в „инфодемията“ на днешното време.

Правителствата започват да обръщат внимание на неприкосновеността на личния живот и антитръстовите въпроси, както и на последиците за здравето от постоянното използване на социалните медии, като всичко това може да потисне технологичния сектор. Технологичните фирми, които процъфтяваха по време на пандемията, започнаха да изпитват сериозни трудности в последно време. Такива са големи компании като Meta, Stripe и Lyft, на които сега им се налага да съкращават хора. А това може да доведе до своеобразен технологичен спад в сектора.

Като цяло водещите технологични тенденции през 2023 г. ще се въртят около изкуствения интелект, изчисленията в облак, киберсигурността, метавселената, криптовалутите, роботиката, IoT (Интернет на нещата) и квантовите изчисления.

Метавселената ще струва 376 милиарда долара до 2025 г. Въпреки че остава водеща тенденция за наблюдение през 2023 г., ентусиазмът на инвеститорите към потребителската метавселена ще намалее през 2023 г., тъй като икономическите условия стават предизвикателни. Обещаният трансформиращ ефект на метавселената ще бъде реализиран едва когато тя стане регулирана, оперативно съвместима и има обща дефиниция, което няма да се случи през 2023 г. според прогнозите. Въпреки това през годината корпоративната метавселена ще се развие и ще намери полезност в концепцията за дигитално побратимяване като начин за бизнеса да включи тази технологична тенденция за сътрудничество, корпоративно проектиране, визуализация на данни, симулация на продукти, оценка на риска, предсказуема поддръжка и оптимизация на процеси.

Две години след кризата с Covid-19 тенденцията света да разчита на технологиите не е загубила инерцията си. Всъщност ускорената цифровизация и иновациите, наблюдавани по време на пандемията, продължиха напред, доказателство за което са увеличените инвестиции в нововъзникващи технологии. Ковид обаче подчерта и глобалната взаимосвързаност на търговията и инвестициите, която заедно с инвазията на Русия в Украйна през март 2022 г. и глобалния икономически спад ще представляват големи предизвикателства за технологичния напредък през 2023 г.

Въпреки политическата и икономическа несигурност през 2023 г. се предвижда инвестициите в технологии да нараснат значително, което подчертава общоприетото убеждение, че най-големите иновации в света са родени във времена на голям икономически и политически стрес.

Отворената врата на космоса

Огромни сателитни съзвездия вече сияят в нощното небе, две космически станции с екипажи работят постоянно и така поддържащите ги нации разполагат с нови военни способности в орбита. Поради това в близко бъдеще правителствата може да сметнат, че орбиталните пространства около Земята се нуждаят спешно от по-силна международна защита.

Ако първият орбитален полет на свръхтежката ракета-носител Starship на СпейсЕкс бъде успешен, той може да постави началото на нова ера на изследвания, космическа наука и търговия, тъй като ще предложи по-евтин начин за извеждане на товари и екипажи в орбита. Също така през 2023 г. вероятно ще се ускори търсенето на живот извън Земята, независимо дали космическият телескоп Джеймс Уеб ни разказва за биосигнатури на далечна екзопланета или ще открием вкаменелости в скалите на кратера Йезеро на Марс, където марсоходът Пърсивиърънс на НАСА в момента събира проби.

Трудно ще повторим отново, в рамките само на една година, всичките постиженията в областта на астрономията и космонавтиката от изминалата 2022 г. Тя беше наситена с поредица от събития с историческо значение за астрономията.

НАСА ни удиви с поразителни сцени, заснети от Джеймс Уеб. Мисията DART успя да измести астероид от неговата орбита. Артемис I отново поведе човечеството към Луната. Китай завърши изграждането на своята нова космическа станция в орбита. СпейсЕкс изстреля общо 61 ракети за 12 месеца. А руското нахлуване в Украйна застраши статута на Русия като космическа сила.

Но и космическата 2023 година има своя потенциал да ни поднесе предостатъчно вълнуващи събития.
Множество ракети се готвят да излетят за първи път през тази година. Най-важната от тях – ракетата Вулкан Кентавър от United Launch Alliance, в крайна сметка ще замени досегашната Атлас 5. Очаква се редица американски частни компании да тестват нови ракети през 2023 г., като към тях може да се присъединят и чуждестранни производители на ракети.

Гарантиран ни е поне един опит за кацане на Луната през 2023 г. Японската компания, Айспейс, стартира своята мисия M1 с ракета на СпейсЕкс през декември. Тя ще се движи по бавен, икономичен откъм гориво маршрут до Луната и трябва да пристигне през април, когато ще се опита да разположи там луноход и робот заедно с други полезни товари.

През тази година вероятно ще има още пет опита за кацане на Луната. НАСА е наела две частни компании, за да пренасят полезни товари до лунната повърхност. И двете (Intuitive Machines и Astrobotic Technology) се планираха за 2022 г., но се наложи да бъдат отложени за тази.
Към тях могат да се присъединят три лунни мисии на правителствени космически програми – индийската Chandrayaan-3, японската Smart Lander for Investigating Moon и евентуално руската Луна-25.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия Брой 162 на списанието.

Тази статия е налична в ДЕМО на брой 162, което е първите 56 стр. от броя – https://link.nauka.bg/ROYu