Търсене
Close this search box.

Какви хора създава STEM образованието

Какви хора създава STEM образованието

Какви хора създава STEM образованието

Какви хора създава STEM образованието


Направи дарение на училище!



***

Михаела Петкова и Денис Исметов са студенти в ТУ – София.

 

Какво за вас е СТЕМ образованието и защо е важно то?

Михаела: За мен СТЕМ образованието е изключително важно защото то съчетава технически науки, природни науки и дава един тласък на хората, които искат да се занимават с роботика, химия, биология и т.н. Дава им среда, в която те намират хора с общи интереси, където те да се развиват индивидуално и в екип.

Денис: СТЕМ науките са нещо, което навлезе сравнително скоро в България и трябва да се инвестира много в него. Както виждаме започна да се прави тази инвестиция. Това е много важно защото съчетава някои от основните науки, но всъщност получаваме е дна голяма маса от науки, познания и области, в които в които да работим. Според мен това е правилната атмосфера, в която децата трябва да се образоват, защото се съчетават различни неща от различни сфери и получаваме нещо работещо. Няма продукт, който да зависи само от един фактор, винаги, винаги влияят много условия. А когато го погледнем в технологичен аспект, за задвижването на един робот или машина влияят много процеси – физични, химични, биологични и всякакви други. Така че според мен това е науката, в която трябва да се инвестира и да се изграждат все повече СТЕМ направления и проекти.


Разбери повече за БГ Наука:

***

А твоят път към СТЕМ откъде тръгна?

Денис: Моят път тръгна още през 2018 г. с един конкурс, в който започнах с техническа разработка и тогава всъщност се запознах със СТЕМ науките. Дотогава не ги познавах, но впоследствие ги опознах изключително много в течение на проекта и разбрах, че това е нещо, в което трябва да се обучават и бъдещите поколения така както аз съм се обучавал.

Михаела: Моят път първоначално започна в домашни условия и тогава аз не можех да го определя като СТЕМ, защото още не бях чувала за такъв термин. За първи път го чух в професионалната ми гимназия в Горна Оряховица, когато един от преподавателите ми предложи да кандидатстваме по интересен проект, влизащ в тези рамки. Това беше преди около 6-7 години и оттогава вече може да се каже, че навлязох в тази област.

Кое беше първото ви отличие, с което си казахте, че това ще е вашият път и по него искате да се развивате?

Михаела: За мен може би това беше едно LED-че на ардино платката и това, че светодиодната лампичка светна за мен беше нещо уникално и голямо удоволствие. А като награда, която някой друг да ми е присъждал – това беше някъде в VІІІ-ІХ клас в Младежко Техническото творчество Горна Оряховица, там ми беше първата изява.

Денис: При мен първото ми състезание беше точно за СТЕМ науки, в областта на техническите науки. Тогава разбрах, че това е сферата с която искам да се занимавам за в бъдеще и затова в момента следвам в Техническия университет в София. Доста дълго беше колебанието ми дали софтуер, природонаучни или технически науки, но в крайна сметка се спрях на техническите и инженеринга от СТЕМ, защото това е нещо, което ме вдъхновява и ми харесва изключително много.

Какви специалности учите в Техническия университет?

Михаела: Ами и двамата сме в Автоматика и информационна и управляваща техника.

Какво значи това, какво по-точно учите там?

Денис: Всъщност това е професия, която се занимава с разработване и представяне на решения в сферата на автоматизацията. Приложението е предимно в промишлени предприятия, защото там автоматизацията е в основата, но често има и проектанти, работещи в сградна автоматизация, т. нар. Смарт Хоум-ове се проектират от такива хора. За внедряването на роботизирани системи също се грижат хора от тази специалност и като цяло тя е много обширна. Чрез нея можем да се развиваме в различни области, тъй като с нея получаваме комплексен набор от знания в сферата на техническите науки, електрониката, механичните системи, роботиката, програмирането.

Михаела: Може да се каже, че като завършиш автоматика и си добър специалист по това, което си учил, можеш да започнеш работа навсякъде, тъй като имаш базови познания по всичките сфери, които Денис изброи.

Много хора, излезли от техническите университети, казват че там не са научили почти нищо. Какво бихте им казали на тях?

Михаела: Трябва да можеш да си разпределяш правилно времето. Защото и Денис и аз в момента правим хиляда неща едновременно. Мултитаскингът е една фикс идея, която е много хубава, много добре звучи, но реално погледнато не може да се осъществи. Но все пак можеш да правиш няколко неща почти едновременно и в момента лавираме за да го постигнем.

Денис: Да, трябва да се адаптираме, по този начин ние дори се каляваме. Така че когато почнем да работим и ни се натрупат по няколко задачи едновременно, те няма да ни съборят, ами ще можем успешно да се справяме със ситуацията.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 154 на списанието.

Подаряваме ти първите 8 статии  от брой 154 тук>>

 

 


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.