Какаото и шоколадът не са само лакомства – добри са за мозъка

На какаото се гледа като на добавка към храната, която защитава познавателните процеси при хората и може да противодейства на различни видове умствен упадък.

Учени са преразгледали наличната литература за ефектите от острата и хро­нич­ната употреба на какаови флаваноли върху различни области на познанието.

Балансираната диета, това е шоколад и в двете ръце – това е често употребяван израз, използван, за да се оправдае хапването на шоколад. Израз, в който, оказва се, има някаква истина, тъй като какаовото зърно е богат източник на флаваноли: клас естествени вещества със защитни за нервите ефекти.

В скорошна статия, публикувана в сп. Frontiers in Nutrition, италианските из­сле­до­ватели проучват наличната литература за ефектите на острия и хроничния прием на какаови флаваноли върху различни области на познавателните процеси. С други думи: какво се случва в мозъка няколко часа след като сте яли какаови флаваноли и какво се случва, когато поддържате подобна богата на какаови флаваноли диета за продължителен период от време?


РЕКЛАМА:

***

Макар рандомизираните контролирани изследвания върху острия ефект от какаовите флаваноли да са рядкост, повечето от тях сочат към ползотворен ефект върху когнитивното представяне. Участниците показват подобрения в оперативната памет и подобрено обработване на визуална информация след приемане на какаови флаваноли. Що се отнася до жените, яли какао след безсънна нощ, те са противодействали на когнитивните затруднения (напр. по-малка точност при изпълнение на задачи), каквито произтичат от подобна нощ. Резултатите при хора, страдащи от хронично безсъние и работещи на смени, са обещаващи.

Трябва да се отбележи, обаче, че ефектът зависи от дължината и трудността на използваните когнитивни тестове за измерване ефекта на интензивната консумация на какао. При млади и здрави индивиди, например, са нужни когнитивни тестове с високи изисквания, за да се измерят тънките поведенчески ефекти, които какаовите флаваноли имат върху тази възрастова група.

Като цяло, ефектите от относително продължителна употреба (между 5 дни и 3 месеца) на какаови флаваноли са проучвани при индивиди в напреднала възраст. Оказва се, че при тях приемът на какаови флаваноли подобрява когнитивното представяне. Фактори като внимание, скорост на обработване, оперативна памет и плавност на говора, са значително повлияни.

Тези ефекти обаче са най-явни при възрастни индивиди с наличен упадък в паметта или умерени когнитивни затруднения.

Според авторите Валентина Сочи и Микеле Ферара (от университета в Л’акуила, Италия) точно това е най-неочакваният и обещаващ резултат. „Този резултат сочи потенциала на какаовите флаваноли да защитават познавателните процеси при уязвими популации, подобрявайки с времето когнитивното им представяне. Ако се вгледате в основния механизъм, какаовите флаваноли имат ползотворни ефекти върху сърдечно-съдовото здраве и могат да повишат притока на кръв към определена част от хипокампа. Тази структура е особено повлияна от стареенето и следователно е потенциален източник на свързания с остаряването упадък на паметта при хората.”

Трябва ли какаото да се превърне в добавка към храната с цел подобряване познавателните ни процеси? „Редовният прием на какао и шоколад наистина може да осигури положителни ефекти върху познавателните функции в дългосрочен план. Има обаче потенциални странични ефекти от приема на какао и шоколад. Те са свързани основно с калорийната стойност на шоколада, някои присъщи на какаовото растение химични съединения, като кофеина и теобромина, както и разнообразните съставки, които добавяме в шоколада, като захар и мляко.”

Въпреки това, учените първи прилагат резултатите си в практиката: „Тъмният шоколад е богат източник на флаваноли. Така че винаги си хапваме по малко тъмен шоколад. Всеки ден.”

 

Превод: Кина Костова

Източник: Science Daily


Европейска нощ на учените 2022 г.: