Кафе или чай? Предпочитанието ни към една от напитките може би е закодирано в собствената ни ДНК

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Генетични вариации биха могли да са причина за чувствителността ни към вкуса на кофеин или други стимуланти с горчив вкус

Дали хората избират кафе или чай може би се свежда до определен предпочитан вкус, който ни е генетично заложен.

Хората, притежаващи ген, който повишава чувствителността им към горчивия вкус на кофеина, са склонни да пият кафе, съобщиха изследователив Scientific Reports на 15-ти ноември. Тези, които пият чай от своя страна са по-малко податливи към горчивия вкус на кофеина, но имат генетични вариации, които повишават значително чувствителността им към горчивината на други химични съединения, откриват учените.

Доста дълго се е смятало, че хората избягват да ядат горчива храна, тъй като горчивият вкус е показател за токсичност, казва Джон Хейс (John Hayes), учен от Университета на Пенсилвания, който не участва в проучването. Според Джон това откритие развенчава твърдението, че щом нещо е горчиво, то значи е отровно.

Учените изследвали ДНК варианти на гените, участващи в откриването на горчивия вкус на кофеина, хинина, придаващ горчивия вкус на тоника и пропилтиоурацил (PROP) – синтетично съединение, което не се съдържа нормално в храните и напитките. Други естествени съставки в кафето и чая с горчив вкус също могат да предизвикат подобни вкусови реакции като тези, предизвикани от хинина и пропилтиоурацила, казва Хейс.

Учени от Австралия, САЩ и Великобритания тествали ДНК от над 400 000 участника в английската генна банка, хранилище на генетични данни от различни медицински изследвания. Участниците също така споделили и друга информация относно начина им на живот и здравни грижи, включваща и количеството чай или кафе, което изпиват на ден.

Екипът обединил вариациите в гените за вкусовите усещания на всеки един от участниците, създавайки генетична скала за това колко интензивно човек усеща всеки от горчивите стимуланти. След това учените сравнили тези резултати с избора на напитка на всеки един от участниците.

Хората с най-висок генетичен резултат, показващ доколко усещат горчивия вкус на кофеина, били с 20% по-висока вероятност да са заклети любители на кафето, изпивайки четири и повече чаши дневно от тези без повишена чувствителност, заключили учените.

Изследователите мислели, че хората, които са генетично предразположени да усещат горчивия вкус по-силно, биха били по-склонни да избягват именно горчивите напитки. „Странното в случая е, че търсим кофеина“, казва учения съавтор Мерилин Корнелис (Marilyn Cornelis).

Хората, които пият кафе най-вероятно са се научили да се наслаждават на горчивината му, тъй като тя е знак за тонизиращото действие, което съединението предоставя. От друга страна, на тези, които предпочитат чай, може би не им допада съвсем горчивината на пропилтиоурацила (PROP) и хинина, казва Корнелис, диетолог и генетичен епидемиолог от Факултета по медицина на Северозападния университет Файнбърг в Чикаго. До известна степен хората са склонни да останат верни или само на кафето, или само на чая, така че тези, отговорили че предпочитат чай, най-вероятно просто отхвърлят кафето.

Не е изяснено колко е голяма ролята на гените, свързани с горчивия вкус при избора между кафето и чая. В предишни изследвания, търсещи генетичните вариации, които ни правят склонни да пием кафе, “гените за вкус“ не се появили, казва Корнелис. Вместо това, гените, свързани с разграждането на кофеина, могат да играят по-голяма роля в определянето на това колко кафе или чай пият хората.

Превод: Ивета Микова