Извънпланетарно въздействие може да е предизвикало изчезването на животните през ледниковата епоха

Една противоречива теория, според която извънземно тяло, разбило се на Земята преди приблизително 13 000 години, е причинило изчезването на много от големите животни на планетата и вероятно е станало причина за намаляване и на популацията на ранните хора, събира нови доказателства от изследователски обекти по целия свят.

Хипотезата за астероид, ударил се в Земята в периода на късния дриас, е обект на спорове още от появата й през 2007 г. Според нея при разбиването си в Земята астероидът е причинил огромни пожари, които блокирали слънчевата светлина, предизвиквайки по този начин ново сериозно застудяване, довело до измирането на повече от 35 вида от гигантската фауна, в това число на мастодонтите, мамутите и саблезъбите тигри. Този период съвпада и със значителен спад при ранните човешки популации от типа на културата Кловис.

В скорошно изследване, публикувано в Scientific Reports, на археолога Кристофър Мур и 16 негови колеги са представени нови доказателства за извънпланетарно въздействие, основано на изследвания, направени в езерцето Уайт понд в Южна Каролина, САЩ. Намереният от екипа платинен слой съвпада с подобни находки от Северна Америка, Европа, Западна Азия и наскоро от Чили и Южна Африка. Платината е елемент, свързван с космически обекти като астероиди или комети.

„Продължаваме да намираме доказателства във все по-широк географски ареал. През последните няколко години са публикувани голям брой доклади с подобни данни, които подкрепят схващането, че е имало извънпланетарно въздействие или избухване на комета, причинило промяната в климата по време на късния дриас „, твърди Мур.

„Първоначално се смяташе, че това събитие е засегнало само Северна Америка, а след това с находките в Европа приехме, че е обхванало Северното полукълбо. Но сега с последните  проучвания в Чили и Южна Африка вече изглежда, че вероятно става въпрос за  глобално събитие, „ допълва той.

Екип от изследователи открива необичайно високи концентрации на платина и иридий в седименти в кратер в Гренландия, където именно се предполага, че е станал сблъсъкът. Въпреки че кратерът все още не е точно датиран, Мур споделя, че той може да се окаже тъкмо неоспоримото доказателство, нужно на учените, за да потвърдят, че катаклизмът е причинен от космически обект. В добавка данните от Южна Америка и другаде дават основание да се смята, че събитието може да е включвало множество удари по цялото земно кълбо.

Въпреки че връщането към условията на ледниковата епоха в периода на късния дриас  е добре документирано, причините за него, както и за намаляването на човешките и животинските популации по това време, остават неизяснени. Хипотезата за извънпланетарно въздействие бе предложена като едно от възможните обяснения за тези резки климатични промени, продължили около 1400 години.

Периодът късен дриас получава названието си от името на студенолюбивото диво цвете Dryas octopetala,  което се появява в някои части на Европа за първи път преди 12 800 години. „Хипотезата за космическото тяло, причинило рязкото застудяване, е противоречива, казва Мур, защото идеята, че космическото въздействие е предизвикало каскадни събития, водещи до изчезване на видове, за някои учени изглежда невероятна.”

Общоприетото мнение е, че сривът на ледниците довежда до масово изпускане на сладководни водни маси в северния Атлантически океан, което повлиява океанската циркулация и Земята е обхваната от студен климат. „Хипотезата за късния дриас просто твърди, че космическото въздействие е било факторът за изпускането на тези водни маси в океаните”, коментира Мур.

По време на проучвания в Уайт понд в Южна Каролина, Мур и неговите колеги извличат проби от утайки от езерцето. Пробите, датирани от началото на късния дриас с помощта на радиовъглерод, съдържат значителен платинов слой, аналогичен на открития в други обекти. Голямото количество сажди от същия времеви нтервал също свидетелства за мащабни регионални пожари.

Наред с това е установено, че гъбичните спори, свързани с отлагания тор от големите тревопасни животни, намаляват в началото на същия период, което предполага спад във фауната в този времеви отрязък.

„Ние предполагаме, че въздействието от астероида е допринесло за изчезването на животните, но това  не е единствената причина. Ловуването на хората почти сигурно също е допринесло, както и климатичните промени“, казва Мур. „Някои от тези животни са оцелели след сблъсъка, в някои случаи дори векове след това. Но от данните за спорите в Уайт понд и на други места изглежда, че някои от животните са изчезнали в началото на късния дриас, по всяка вероятност  в резултат на промените в околната среда, причинени от  пожарите и изменението на климата. „

Допълнителните доказателства, открити на други обекти в подкрепа на извънпланетарно въздействие, включват намирането на микроскопични сферични частици и нанодиаманти, сочещи за наличието на достатъчно топлина и високо налягане, както и наличието на иридий –  елемент, свързан с космическите обекти, който учените са открили и в скалните слоеве отпреди 65 милиона години по времето, когато изчезват динозаврите.

Въпреки че никой не знае със сигурност защо хората от културата Кловис и емблематичните зверове от ледниковата епоха са изчезнали, изследванията на Мур и неговия екип предоставят важни улики в подкрепа на хипотезата за въздействието на космическо тяло в късния дриас.

„Споровете продължават отдавна“, споделя Мур. „Подобни неща в науката понякога отнемат много дълго време, за да бъдат широко приети. Това важеше и за изчезването на динозаврите, когато за първи път бе предложена идеята за извънпланетарно влияние, което  ги е убило. Но сега тази идея е приета в  науката. „