Изучаването на провалите на известни учени може да е ползотворно за учениците

Автор: Светослав Христов, сп. Българска наука, бр. 86, 2016 г.

Гимназистите могат да подобрят оценките си по научните дисциплини, като изучават препятствията и неуспешните експерименти, които велики учени като Айнщайн и Мария Кюри, са преживели, сочи изследване, публикувано от Американската психологическа асоциация.

В изследването са взели участие 402 ученици от девети и десети клас, от четири различни гимназии, от квартали с нисък социоикономически статус в Ню Йорк. Изследваните лица са били разделени в три групи. Контролната група е имала за задача да прочете откъс от учебник в рамките на 800 думи, в който се е разказвало за постиженията на Айнщайн, Кюри и Майкъл Фарадей.

Задачата на другата група е била да прочете откъс за личните борби на същите тези учени. Като бягството на Айнщайн от нацистка Германия. Откъсът на третата група е бил фокусиран върху интелектуалните трудности, които учените са претърпели. Като постоянството на Мария Кюри, въпреки поредицата от неуспешни експерименти. В разказите за неуспехите са били включени стратегиите, които въпросните учени са предприели, за да превъзмогнат трудностите.

В края на шестседмичен период, гимназистите, които са учили за интелектуалните или личностните проблеми, пред които учените са се изправяли, показали повишение на оценките си. Като то е било най-видимо при най-слабите ученици. Учениците в контролната група, които са учили за постиженията и успехите на учените не само, че не са проявили повишаване на оценките, а точно обратното – резултатите им са се понижили.

“Когато децата си мислят, че Айнщайн е гений, отличаващ се от всички останали, те приемат, че никога няма да могат да постигнат неговите успехи”, твърди провелата изследването Ксиаодонг Лин-Сиглър. “Много ученици не осъзнават, че успехът изисква дълъг преход с множество провали по пътя.”

Учениците, които са чели за личните проблеми на учените, е много по-вероятно да твърдят, че те са обикновени хора, точно като тях, които трябва да се справят с трудности и предизвикателства. Учениците в контролната група по-често изразяват становището, че великите учени имат вроден талант и специална дарба.

Проучването показва, че учебниците трябва да наблягат върху трудностите и премеждията, които учените са преодолявали и конкретните техники, с помощта на които са се справяли.

Изследването е било проведено сред разнообразна извадка от ученици. Като 37% са били от латиноамерикански произход, 31% от афроамерикански, 11% от две раси, 8% с азиатски корени, 7% бели и 5% други. Като един на всеки пет ученици е бил роден извън САЩ и една трета говорят английски само през половината време или по-малко, у дома. Около три четвърти от учениците са от семейства с нисък социоикономически статус.