Търсене
Close this search box.

Измерване на креативността – дума по дума

Измерване на креативността – дума по дума

Измерване на креативността – дума по дума

Измерване на креативността – дума по дума


Направи дарение на училище!



***

По-креативните хора могат да поддържат „връзки от разстояние“ между различните идеи.

 

Можете ли да се сетите за три думи, които нямат абсолютно никаква връзка помежду си? А можете ли да се сетите за четири, пет или дори десет?
Според международния екип, обединяващ изследователи от университета Макгил, Харвардския университет и Мелбърнския университет, подобно простичко упражнение, състоящо се в търсенето на думи, които нямат връзка помежду си, както и опитите ни след това да измерим семантичното разстояние помежду им, би могло да ни служи като обективен показател за измерването на креативността.

Проучването, публикувано в официалното списание на Националната академия на науките (Proceedings of the National Academy of Sciences), използва тест за различни словесни асоциации. Това е десетминутен тест, предназначен да измерва един от аспектите на потенциала за креативност. 

Идеята за такъв тест е предложена за пръв път от Джей Олсън, тогава докторант в катедра „Психиатрия“ към университета Макгил. Олсън бил вдъхновен от детска игра, включваща търсене на думи, които нямат връзка помежду си. Той се замислил дали подобна задача би могла да послужи като един простичък, но елегантен метод за измерване на иновативното мислене, на способността да ни хрумват различни решения на някаква проблематична ситуация, поставена пред нас като отворен въпрос. 


Разбери повече за БГ Наука:

***

Въпреки че изследванията на креативността и нейната природа не са нещо съвсем ново, все още се знае относително малко за самия процес на креативно мислене.
„Креативността е определяща за човешкия живот“, обяснява Олсън, който понастоящем е постдокторант в Харвард. „Колкото повече опознаем нейната комплексна природа, толкова по-добре ще можем да култивираме креативността във всичките ѝ форми.“

 

 

Един по-лесен и прост метод за измерване на креативността

Като използват теста изследователите казват на участниците да назоват десет думи, които да са колкото е възможно по-различни едни от други. След това изчислителен алгоритъм оценява средната семантична дистанция между думите. Колкото по близки са думите (напр. „котка“ и „куче“), толкова по-малка ще бъде семантичната дистанция. Когато обаче думите се различават значително (напр. „котка“ и „книга“) и семантичната дистанция между тях ще бъде по-голяма. 

Първото проучване на изследователския екип се фокусира върху описване на средни до силни връзки между семантичната дистанция и други два често използвани метода за измерване на креативността: методът за откриване на алтернативни употреби и методът за асоциативно попълване на липсващото. Новият подход се прилага в последващо проучване с 8500 участници от 98 страни. Семантичната дистанция се изменяла съвсем незначително под влиянието на демографски променливи, което означавало, че методът за измерване може да бъде прилаган при различни народи.

Семантичната дистанция се оказва съвместима с общоприетите два метода за измерване на креативността поне толкова, колкото и тези два метода са съвместими помежду си. Множество традиционни методи за измерване на креативността са съпътствани от субективни и поглъщащи огромно количество време оценителни процедури, което затруднява провеждането на мащабни мултикултурни оценявания. 

„Нашият тест измерва само малка част от един вид креативност.“ – коментира Олсън. „Но въпреки това направените открития показват, че семантичната дистанция е обективен метод, защото позволява оценяване на креативността в широки мащаби и при различни групи от хора, без да се изменя значително. В крайна сметка това ще ни помогне да разберем малко по-добре тази изключително важна човешка способност.“

 

Превод: Кристина Ясенова

Източник: sciencedaily


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.