“Истински сини” цветя от хризантема, произведени с генно инженерство

Розите са червени, но науката може някой ден да ги превърне в сини. Това е едно от възможните бъдещи приложения на техниката, която изследователите са използвали за генетично инженерство на сини хризантеми за първи път.

Хризантемите могат да бъдат различно оцветени – розово, жълто и червено. Но всичко, което е нужно, за да се добие истински син нюанс – а не виолетов или синкав цвят – е в изменянето на два гена, съобщават учени в статия, публикувана на 26 юли в Science Advances. Екипът твърди, че подходът може да се приложи към други важни от търговска гледна точка цветя, включително карамфили и лилии.

„Потребителите обичат новото”, казва Ник Алберт, ботаник от Института за изследване на растенията и храните в Нова Зеландия в Палмерстън Норт, Нова Зеландия. А “хората активно търсят растения със сини цветя, за да напълнят градините си”.

Много цветя са синкави, но е рядкост да се намери истинско синьо в природата, казва Naonobu Noda, изследовател от Националната организация за изследване на земеделието и храните в близост до Цукуба, Япония и водещ автор на изследването. Учените, включително Noda, се опитват изкуствено да произвеждат сини цветя от години: усилия, които често предизвикват виолетови или синкави нюанси в цветя като рози и карамфили.

Повечето истински сини цветове свръхекспресират гени, които задействат производството на пигменти, наречени антоцианини, базирани на делфинидин. Трикът за получаване на сини цветя при видове, които естествено не са този цвят, е във въвеждането на правилната комбинация от гени в техните геноми. Нода се доближил до целта в проучване от 2013 г., когато той и колегите му открили, че добавянето на ген от естествено синята камбанка Campanula medium в ДНК на хризантемите Chrysanthemum morifolium, води до виолетов цвят.

Получаване на синьо

Noda казва, че той и екипът му очаквали, че ще трябва да манипулират много повече гени, за да получат синята хризантема, която са произвели в последното си изследване. Но за тяхна изненада, се оказало достатъчно да се добави само още един заимстван ген от естествено синьото растение Clitoria ternatea.

Антоцианините могат да превърнат венчелистчетата в червено, виолетово или синьо, в зависимост от структурата на пигмента. Noda и колегите му откриват, че гени от камбанките и Clitoria ternatea променят молекулната структура на антоцианина в хризантемата. Когато модифицираните пигменти взаимодействат със съединения, наречени флавонови глюкозиди, получените цветя от хризантемата са сини. Екипът изпробвал дължините на вълните, излъчвани от техните цветове по няколко начина, за да гарантира, че цветята са наистина сини.

Търсенето на сини цветове не би било приложимо само за търговския пазар на цветя. Изследването на начина на работа на тези пигменти също може да доведе до устойчиво производство на изкуствени пигменти, казва Silvia Vignolini, физик от университета в Кеймбридж, Великобритания, която е изучавала молекулярната структура на интензивно синьото растение Pollia condensata.

Независимо от това, произвеждането на истински сини цветя “е голямо постижение и демонстрира, че основните химични процеси, необходими за постигането на синьо, е сложна и предстои да бъде напълно разгадана”, казва Албърт.

Превод: Цветелина Ранчева