Търсене
Close this search box.

Индивидуалната декорация на плаковата част на снемаемите ортодонтски апарати, като част от мотивацията за лечение на малките пациенти (опит от практиката)

Индивидуалната декорация на плаковата част на снемаемите ортодонтски апарати, като част от мотивацията за лечение на малките пациенти (опит от практиката)

Индивидуалната декорация на плаковата част на снемаемите ортодонтски апарати, като част от мотивацията за лечение на малките пациенти (опит от практиката)

Индивидуалната декорация на плаковата част на снемаемите ортодонтски апарати, като част от мотивацията за лечение на малките пациенти (опит от практиката)


Направи дарение на училище!



***

Автори: Мила Москова¹, Михаела Варнева², Надежда Костова¹

¹Преподавател, Медицински колеж „Й. Филаретова” – София, Медицински университет-София

2Доцент, Факултет „Дентална медицина”, Медицински университет-Варна

 

Резюме: Ортодонтската практика е неразделна част от грижите за здравите зъби и красивата усмивка. Пациентите са най-често от определена възрастова група – детската. Именно този факт никога не трябва да бъде пренебрегван! Познаването на спецификата на детската възраст и правилната мотивация на малките и подрастващи пациенти са едни от компонентите, които биха гарантирали оптимални резултати при провеждане на ортодонтско лечение. Правилно и продължително носене на снемаемите ортодонтски апарати е дълъг и често отегчителен процес, който може да се осъществи само и единствено, ако се събуди у тях желание. Възможностите на съвременната технология позволяват използването на различни видове декорации, които да удовлетворяват разнообразните желания и така да засилят мотивацията за лечение.


Разбери повече за БГ Наука:

***

 

Ключови думи: снемаем ортодонтски апарат/пластинка, мотивация за лечение, индивидуален колорит, декорация, удовлетвореност.

 

Ортодонтското лечение е дълъг и сложен процес. Редовното носене на апаратите е решаващ фактор за неговия успех, а успехът зависи твърде много от съдействието на пациентите, което трябва внимателно да се осигури [6,8]. Правилното и продължително носене на снемаемите ортодонтски апарати е продължителен и често отегчителен процес, който може да се осъществи само и единствено, ако се събуди у децата желание.

Мотивацията е сложен психичен процес, който активира (енергетизира), насочва (ръководи, управлява) и поддържа поведението. Сложност­та ѝ се проявява не само в нейното съдържание, но и в многоброй­ните фактори, които я определят или ѝ въздействат допълни­телно. Тя се приема като основна необходимост за успешно изпълнение на всяка една човешка дейност. С нея се обясняват причините за успеха, неуспеха и е движещата сила, която стои зад всички действия на индивида [2,3].

Продължителното ортодонтско лечение изисква както начална мотивация, така и системна ремотивация на пациенти и родители [6,9].

Преди началото на лечението ортодонтът и родителите трябва да обсъдят възможностите как детето да поиска да носи своите апаратчета?! Аргументите като тези, че е за тяхно добро, да бъдат красиви или как другите деца ще им се смеят не винаги са ефективни и дълготрайни. Всички други средства – молби, заплахи, наказания, „подкупи” и други могат да дадат резултат, но това не е сигурно. Децата биха правили това, което се очаква от тях само ако го поискат.

В тази връзка подкрепяме Мутафчиев и изказано от него мнение, че успешното ортодонтско лечение се опира върху вътрешната мотивация на пациента, чиято интензивност се мени многократно в хода му и се влияе от разнообразни външни фактори. Необходимо е децата да бъдат убедени, да положат необходимите усилия, а родителите активно и уверено да съдействат [6].

Според Стоев този труден процес изисква изграждане на позитивна и дълготрайна,

целенасочено насочвана към общите крайни цели връзка между лечител, пациент и неговите

близки – едно системно организирано междуличностно взаимоотношение [7].

Според Медико-техническия стандарт по зъботехника и Медицински стандарт „Ортодонтия”, зъботехникът е част от дентален екип провеждащ ортодонтско лечение. Той участва активно в лечебния процес чрез самостоятелно изработените от него, но по предписание на денталния лекар, ортодонтски апарати и шини [1,4,5].

Всеки от членовете на денталния екип трябва да се старае да подпомогне лечебния процес, като изпълнява не само своите професионални задължения, но и участва активно в стимулирането и мотивирането на пациента по време на продължителното ортодонтско лечение. Можем и трябва да използваме фантазията си. Постигнатият успех води до засилване на мотивацията и удовлетвореността, не само от страна на пациента и неговите родители, но и от страна на екипа от неговия труд [1].

Целта на статияте е да споделим опит от зъботехническата практика за индивидуална декорация при изработване на ортодонтски апарати/пластинки, като метод за мотивация на пациентите.

Използвани са наблюдение в практиката и събиране на снимков материал, отразяващ богатите възможности за индивидуална декорация на снемаемите оротоднтски апарати/пластинки.

Наблюдението и събирането на снимковия материал са осъществени от 2007 до 2013 г. в градовете София и Варна.

Ортодонтската практика е неразделна част от грижите за здравите зъби и красивата усмивка. Не е тайна, че с ортодонтия се занимават малко дентални специалисти. Вероятно, причините са различни – специфика и продължителност на леченията, възраст на пациентите, резултатност на лечението (свързана с участие от страна на пациентите), опасности от рецидиви и др.

Ортодонтската практика се занимава най-често с определена възрастова група от пациенти – детската. Именно този факт никога не трябва да бъде пренебрегван! Познаването на спецификата на детската възраст и правилната мотивация на малките и подрастващи пациенти са един от компонентите, които биха гарантирали оптимални резултати при провеждане на ортодонтско лечение. Дори добър екип от зъболекар и зъботехник – ортодонти, с правилен план за лечение и прецизно изработени конструкции не биха постигнали очаквания от тях и от родителите на пациентите ефект, ако децата не носят ортодонтските си апарати и не спазват указанията на своя ортодонт. Едва ли съществува практика, която да не се е сблъсквала с подобни проблеми…

Възможностите на съвременното ортодонтско лечение са изключително широки. Лечебните техники, апарати и конструкции са много разнообразни. Това позволява разширяване на възрастовия диапазон на пациентите. Въпреки това по-голямата част от тях е между 6 и 14 години.

Важни елементи за ортодонтската практика, които определят успеха на лечението, са:

  • Добър екип;
  • Анализ на всеки случай;
  • Анализ на възможни проблеми;
  • Разглеждане на различни варианти за лечение;
  • Информираност на пациентите и родителите за процеса на лечение;
  • Мотивация на пациентите и родителите;
  • Гаранция за добри и трайни резултати;
  • Удовлетвореност, както на пациента и неговите родители, така и на екипа провел лечението.

Не намерихме информация (в достъпната литература) да e разглеждан въпросът за

декорацията на плаковата част на снемаемите ортодонтски апарати, като мотивиращ фактор за успешно ортодонтско лечение. Според нас това е важен момент, на който не се обръща достатъчно внимание. Проведохме наблюдение и събрахме снимков материал по темата, като в статията са представени само няколко от богатия ни архив.

Възможности за съвременна индивидуална декорация (собствен архив на автора).

В недалечно минало (преди 20 години) технологичните възможности не позволяваха творчество и индивидуалност. Днес – при желание и добра комуникация между лекуващия екип и пациентите – не би трябвало да има невъзможни желания. Съвременната технология позволява използването на различни видове декорации, които да удовлетворяват разнообразните желания (въпреки че възрастовия диапазон обхваща и пубертетната възраст).

  • едноцветни
  • многоцветни
  • класическа анимация
  • съвременна анимация
  • други елементи-сърчица, звездички, брокат

Все по-често от зъботехника-ортодонт се очаква и изисква фантазия и усет за разнообразяване на декорацията, с което да отговори на очакванията на взискателните малчугани.

Възможности за съвременна индивидуална декорация (собствен архив на автора).

От дългогодишната си практика установихме, че един от ефективните методи за провокиране на желание и начална мотивация у малчуганите е атрактивната и актуална декорация. Според нашето наблюдение и опит в годините, се наблюдава съществена разлика между интересите на децата преди време и днес. Ако преди замяната на стандартната метилметакрилатна розова или транспарентна пластмаса с различно оцветяване предизвикваше ентусиазъм, за някои от днешните деца това се смята за „скучно”! Стандартните картинки, които се поставяха преди време – животни, колички, топки и други подобни сега не предизвикват необходимия интерес у пациентите. Любимите герои от анимационни филми, вградени в плаковата част, помагат за поява и са верен съдружник за поддържане на мотивацията за лечение.

Възможности за съвременна индивидуална декорация (собствен архив на автора).

Всяка ортодекорация на плаковата част е уникална и бутикова, защото цвета, любимите герои или използването на други елементи за декорация, са по желание на пациента.

От позиция на опита и наблюденията, които сме провели над малките пациенти, можем да твърдим, че индивидуалната декорация, е метод засилващ мотивацията и осигуряващ успех на продължителния лечебен процес. Това води, както до удовлетвореност от страна на пациента и неговите родители, така и до удовлетвореност от страна на зъботехника и денталния лекар от усмивките на малките пациенти, светещият поглед и успешно проведения лечебен процес.

 

Литература:

  1. Варнева М., Роль зубного техника при стимуляции и мотивации детей для успешного ортодонтического лечения (практический опыт), XLIII Международная научно-практическая конференция для студентов, аспирантов и молодых ученых «Психология и педагогика в современном мире: Вызовы и решения», Московский научный центр психологии и педагогики, Сборник научных публикаций, Москва, 2016, 17-22
  2. Варнева, М., Ретроспекция, анализ и социално-психологически проблеми при подготовката и реализацията на „професионален бакалавър” по специалност „Зъботехник”, Дисертационен труд за придобиване на ОНС „Доктор”, МУ-Варна, 2013
  3. Варнева, М., Г., Домусчиева-Роглева, Академична мотивация на студентите по зъботехника в България, Кинезиология, Велико Търново, 2012, 163-166
  4. Медико-технически стандарт по зъботехника, Наредба № 30/19.12.2003 г., МЗ, Дв. бр. 4/16.01.2004 г.
  5. Медицински стандарт по ортодонтия, Наредба № 52/26.11.2010 г., МЗ, Дв. бр. 95/3.12.2010 г.
  1. Мутафчиев, В., Л. Хранов, А. Мутафчиев, Психологични проблеми и подходи в ортодонтската практика, Софи-Р, София, 2008, 9-11
  2. Стоев, В., Психологични подходи на стоматолога към пациента, С.: Евър-С. Пенов, 2005, 152
  1. Alexander, RG, The Alexander discipline: Contemporary concepts and philosophies, Ormko Corp; 1986, 41 p.
  1. Suer, S, La creation orthodontique. Rev Orthop Dento-faciale 1982; 16 (2): 123-148

Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.