Търсене
Close this search box.

В ход е мисията по изграждане на европейска космическа ракета за многократна употреба – от брой 129

В ход е мисията по изграждане на европейска космическа ракета за многократна употреба – от брой 129

В ход е мисията по изграждане на европейска космическа ракета за многократна употреба – от брой 129

В ход е мисията по изграждане на европейска космическа ракета за многократна употреба – от брой 129

Американската компания SpaceX е една от няколкото, които разработват ракети за многократна употреба. Снимка: Бил Джелън / Unsplash

 

Започна надпреварата за разработване на европейска ракета за многократна употреба, която може да осигури автономен и икономичен достъп на Европа до космоса, като същевременно повиши броя и интензитета на изстрелванията.

Ракетите-носители са от съществено значение за извеждането на сателити и космически сонди в космоса. След като изпълнят предназначението си, те обикновено се изхвърлят. Но с очакването на годишния брой нови спътници през следващото десетилетие да нарасне четири пъти, се налага учените да разработват по-устойчиви и по-евтини ракети-носители за многократна употреба.


Първата ракетна система за многократна употреба, при която някои или всички компоненти са възстановяеми, са космическите совалки на НАСА, използвани в периода 1981-2011 г. При тях всичките части се използват повторно, с изключение на външния резервоар за гориво, който изгаря в атмосферата. Но поради твърде високите разходи по поддръжката им се стига до заключението, че е по-евтино използването на заменяеми системи.

Ансгар Марвеж от немския аерокосмически център (DLR) и неговите колеги смятат, че ракетите за многократна употреба могат да бъдат икономически ефективни, ако се приземяват в изправено положение. “Космическите совалки бяха много сложни, защото имаха крила и т.н.“, казва Марвеж. “С вертикалното кацане искаме да направим всичко това по-просто.“ 

Едно от предимствата на кацането в изправено положение е, че натоварванията по време на излитане и кацане са сходни, което улеснява нещата от гледна точка на дизайна. Въпреки че е необходимо повече гориво при спускането в сравнение с други конфигурации за кацане поради спирачни маневри, Марвеж твърди, че това би имало незначително влияние върху общите разходи, тъй като горивото е сравнително евтино.

 

Цялата статия може да четете след като сте се абонирали за списанието (имате абонамент – четете тук).

 

Повече за абонамента вижте на този линк – https://nauka.bg/abonament/

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.