Харвард ни учи как да преподаваме с (или без) изкуствен интелект

Образованието в ерата на изкуствения интелект: ресурси за преподаватели

 

Изкуственият интелект (ИИ) е като двуостър нож – от една страна предлага нови хоризонти за иновации в образованието, а от друга – поражда съществени притеснения относно академичната почтеност. Той може да улесни персонализираното обучение, да автоматизира административни задачи и да предостави напреднали методи за анализ на данни. Същевременно обаче, използването му крие риск от подкопаване на автентичността на ученическата работа и замъгляване на границите между оригиналната мисъл и външната помощ.

Настоящият обзор представя ресурси и подходи, предназначени за преподаватели, които или насърчават, или ограничават използването на ИИ в учебната си практика. Основната цел е съхраняване на академичната честност, съобразена с преподавателската философия и развитието на етична осъзнатост у учениците.

 

Ресурси за преподаватели, които насърчават използването на ИИ

ИИ може да бъде мощен инструмент за въвеждане на нови педагогически практики. За да се използва ефективно и отговорно, преподавателите трябва внимателно да обмислят как го въвеждат в учебния процес.

Планиране:

  • Запознаване с инструментите на ИИ – Актуална информираност за приложенията на ИИ в дадена област.
  • Дизайн с мисъл за ИИ – Създаване на задачи, които развиват критическо мислене и творчество чрез използване на ИИ.
  • Казуси за етично използване на ИИ – Включване на дискусии по реални примери.
  • Съвместни проекти – Проекти, в които учениците използват ИИ като инструмент за екипна работа и учат как да го прилагат отговорно.

Структура на учебната програма:

  • Ясни указания за използване на ИИ – Определяне на допустимите приложения на ИИ още в програмата на курса.
  • Заявление за етично използване – Описание на границите на експериментиране с ИИ, без да се нарушават етичните норми.
  • Списък с полезни инструменти – Предоставяне на проверени ресурси и насоки за етично използване.

Задачи:

  • Включване на ИИ в задачи – Учениците анализират или подобряват резултати, създадени с помощта на ИИ.
  • Дневници за използване на ИИ – Документиране на начина, по който са използвали ИИ, с акцент върху етиката.
  • Многостъпкови задачи – Частично използване на ИИ в различни етапи от задачата.

Оценяване:

  • Проекти с ИИ компоненти – Стимулиране на новаторски подходи и етично използване на технологии.
  • Устна защита – Учениците обясняват процеса си и ролята на ИИ.
  • Оценка на етичното използване – Учениците представят отчет как и защо са използвали ИИ.

Класна работа:

  • Повишаване на грамотността по ИИ – Сесии за разбиране и етично използване.
  • Взаимно оценяване – Обръщане внимание както на техническата, така и на етичната страна.

Обратна връзка и размисъл:

  • Редовна обратна връзка – Насоки за по-добро и по-етично използване.
  • Самооценка – Ученикът разсъждава върху собствената си употреба на ИИ.
  • Дебати по етични теми – Развиване на по-задълбочено разбиране за ролята на ИИ в конкретни области.

 

Ресурси за преподаватели, които ограничават използването на ИИ

Ограничаването на ИИ в учебния процес изисква добре обмислен подход. Проблемът не е просто в съществуването на тези технологии, а в тяхната лесна достъпност и все по-голяма сложност.

Планиране на курса

  • Задачи, неподлежащи на ИИ – Насочени към личен опит, решаване на проблеми и практически дейности.
  • Обсъждане на етиката – Подчертаване на важността на умения, придобити без технологична намеса.
  • Задачи, изискващи оригиналност – Подготовка на творчески задачи, при които помощта от ИИ е неефективна.

Структура на учебната програма

  • Категорични правила – Забрана на използването на ИИ и обяснение защо това е важно.
  • Дефиниции на злоупотреба – Ясни примери за неприемливо използване.
  • Клетва за академична честност – Подписване от страна на учениците.

Задачи

  • Задачи, изискващи лична гледна точка – Например дневници, лични размисли и анализи.
  • Обяснение на процеса – Документиране на стъпките от идея до реализация.
  • Многократни чернови – Проследяване на развитието на мисълта.

Оценяване

  • Контролирана среда – Присъствени тестове без достъп до технологии.
  • Интерактивни оценки – Например симулации и решаване на задачи на момента.
  • Есета с аргументи – Учениците обосновават своите решения и разсъждения.

Класна работа

  • Работилници по академична почтеност – Теми извън технологиите, с фокус върху мисленето.
  • Сценарии без ИИ – Реални казуси за решаване без цифрова помощ.
  • Ролеви игри – Практики, насърчаващи умения като комуникация и аргументация.

Обратна връзка и размисъл

  • Размисъл чрез писане – Отчитане на личния принос без ИИ.
  • Обратна връзка между ученици – Подпомагане на взаимно обучение.
  • Сесии за етичен размисъл – Дискусии относно изкушенията и границите на ИИ.

Във време, когато технологиите навлизат във всяка сфера на живота, преподавателите са изправени пред важния избор – дали и как да интегрират изкуствения интелект в обучението. Независимо дали решат да го включат или изключат, основната цел остава една – да възпитават честност, отговорност и критическо мислене у своите ученици.

 

Източник: https://oaisc.fas.harvard.edu/academic-integrity-and-teaching-without-ai/

"Наука за ученици, учители и родители"

Изтегли безплатно:

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.

Живейте по-добре с наука!

  • Развийте критично мислене и изградете защита срещу дезинформация.

  • Придобийте ключови умения за по-добър живот с нашите курсове във формат текст, видео и аудио.

  • Открийте новостите и иновациите в медицината.

  • Само 3 минути дневно са достатъчни, за да трансформирате живота си!

  • Всеки месец ви очаква нов брой с увлекателни статии по биология, космос, технологии, история, медицина и много други.

Изживейте науката навсякъде и по всяко време, като я четете на най-удобното за вас устройство.

 

Създадохме платформа, която предлага курсове и ръководства, насочени към решаването на житейски предизвикателства чрез научно обосновани методи. Тя не само подпомага личностното развитие, но и предоставя ценни знания за водене на по-здравословен, успешен и пълноценен живот. Благодарение на научния подход, потребителите ще имат възможност да подобрят своето благосъстояние и да постигнат по-високо качество на живот.

БГ Наука
Правила на поверителност

Използваме „бисквитки“, за да персонализираме съдържанието и рекламите, да предоставяме функции на социални медии и да анализираме трафика си. Също така споделяме информация за начина, по който използвате сайта ни, с партньорските си социални медии, рекламните си партньори и партньори за анализ.

Можете да коригирате всички настройки на „бисквитките“, като отворите разделите вляво.