Гигантска черна дупка разкрива някои от тайните си

http://referentiel.nouvelobs.com/file/1640925.jpgАстрономи идентифицираха гигантска черна дупка, разположена в бинарната система XXTE J1859 226 в съзвездието Малка лисица, която е на път да погълне своята звезда-компаньон.
Масата на черната дупка е 5,4 пъти по-голяма от тази на Слънцето. Черната дупка всмуква материя от своята звезда-компаньон, за което свидетелства наличието на спирален диск от материя, сформиран в рамките на процес, известен като акреция.
Едва 20 подобни бинарни системи са съставени от компактен обект – неутронна звезда или черна дупка и „нормална“ звезда.
Неутронните звезди и черните дупки са останки от масивни звезди след смъртта им. Повечето известни на учените неутронни звезди са с маса, която е с около 1,4 пъти по-голяма от тази на Слънцето. Масата на някои неутронни звезди обаче е над 2 пъти по-голяма от слънчевата.
Астрономите смятат, че когато масата на неутронна звезда надвиши над 3 пъти слънчевата, тази звезда става нестабилна и в края на краищата бива погълната от най-близката черна дупка.
„Резултатите от изследването ще ни позволят да увеличим познанията си за смъртта на масивните звезди, образуването на черни дупки и еволюцията на подобни бинарни системи.“, споделя Хесус Корал Сантана от Института по астрофизика на Канарските острови.
Гигантската черна дупка е открита още през 1999 г. Оттогава до сега астрономите непрестанно я наблюдават с помощта на телескопите „Исак Нютон“, „Уилям Хершел“, и Големия телескоп на Канарските острови – най-големия в света оптичен инфрачервен телескоп, снабден с 10,4-метрово огледало.
Данните, събрани от телескопските наблюдения, са използвани за оценка на орбиталния период на системата и скоростта на орбиталното движение на звездата-спътник на черната дупка. Комбинацията от тези два параметра ще се използва при определяне на масата на черната дупка.