Как гениалните физици са станали такива и можем ли да бъдем като тях?

Едва ли някога ще се роди друг Айнщайн или друг Нютон, но всички ние можем да се научим да използваме техните уравнения при правилните физически обстоятелства. Можем да станем отлични във физиката по същия начин, по който те са го направили, чрез правилно решаване на проблеми.

Много студенти и учени по целия свят мечтаят един ден да отключат тайните на Вселената, извеждайки човечеството отвъд сегашните ни разбирания и отвъд стандартните модели както на физиката на елементарните частици, така и на космологията. Поколения наред от такива амбициозни хора са мечтали да станат следващия Хайзенберг, Бор, Айнщайн или Нютон, вярвайки, че може би имат в съзнанието си „тайната съставка“, каквато и да е тя, за да поведат следващата революция във физиката.

Повечето от тях, в крайна сметка не успяват да направят нищо подобно. Революциите във физиката са изключително трудни за започване начинания и има основателна причина за това. След векове на теоретична и експериментална работа, извършвана от хиляди брилянтни умове, настоящите консенсусни модели са вече толкова стабилни, че е изключително трудно да бъдат разклатени, още по-малко пък надминати.
Въпреки че в съвременната научна общност изобилстват много идеи, критичните доказателства, които биха подкрепили някоя от тях, силно липсват. Все пак там в тъмнината, отвъд границите на това, което са осветили досегашните ни научни открития, винаги ще има още много за откриване.

Но как отличните физици са извършвали своите невероятни пробиви, и какво им е липсвало на всички останали за да го направят и те?

В повечето случаи се получава така, тъй като вторите така и не са научили тайната как да станат отлични физици. Ето го урока, който трябва да научат.

Мислейки за откритията във физиката, повечето хора се концентрират върху наистина революционни идеи. Те размишляват за Айнщайн и неговите идеи и мисловни експерименти, които никой друг не е замислял преди него. Още повече, че става дума за един човек, който дори не идва от основната школа на научната мисъл. Но въпреки това успява почти сам да преобърне водещите идеи в тогавашната научна общност и да възвести революция във физиката, която отвежда човечеството до радикално нова концепция за това как работи Вселената. Самият Айнщайн обяснява своите постижения с един известен негов цитат, гласящ че „въображението е по-важно от знанието“.

Но това не успява да покаже истинската степен на основната работа, която е била необходима на Айнщайн да предприеме сам, преди някоя от тези революционни мисли дори да започне да се заражда в главата му. Не трябва да се пренебрегва и факта, че той е получил добро образование, като при това е учил при един от великите математици и физици на своето време – Херман Минковски. А след като е напуснал училище, Айнщайн дори е създал своя собствена академия за изучаване на физика, в която той и неговите сътрудници са работили чрез тънкостите и последствията на различни пътища на мисълта.

Ключът, който повечето хора пропускат в цитата на Айнщайн за въображението, е че определено ниво на знание убягва на повечето хора, а те не отделят необходимото време и енергия за придобиването му. Но то все пак е необходимо, като предпоставка, да разберем напълно за какво нашата съвременна концепция за Вселената е работеща и за какво е неработеща.
Това знание, разбира се, само по себе си няма да ви доведе до някакви забележителни нови прозрения. За това се изисква и въображение, което се подхранва от цялостното фундаментално знание за това къде се намираме днес и как всъщност сме разбрали и осмислили нещата, които знаем.

Преди всичко това, разбира се, първо трябва да носите у себе си страст към науката и да бъдете амбициозни. А също и така трябва да бъдете отворени към нови знания и винаги да се стремите да научите колкото се може повече. Важно е никога да не спирате да се развивате и да търсите постоянно нови предизвикателства. След това е от съществено значение да имате здрава основа в математиката, защото тя е основата на физиката. Трябва да се запознаете с основните принципи и формули, да се научите да решавате математически задачи и да анализирате данните.

Друга важна стъпка е да развиете аналитично мислене и критично мислене. Тоест да анализирате информацията и да правите заключения на базата на факти и доказателства. Това помага да се видят проблемите от различни ъгли и да се достига до нови идеи и решения. Също така е важно да бъдете настойчиви и да не се отказвате лесно. Физиката е наука, която често изисква много време и усилия, за да се разберат сложни концепции и да се решат проблеми. Необходима е и настойчивостта да се опитвате отново и отново, докато намерите решение или разберете дадена теория.

Колкото до въображението, не бива да забравяте, че то е по-важно от знанието, що се отнася до постигането на новаторски постижения. Това значи, че ако имате двама еквивалентни умове с еднакви познания по физика, но единият е с диво въображение, а другият само ограничава мислите си до това, което сегашното ни разбиране вече е разкрило за нас, този с въображението ще е много по-вероятно да прокара революционен път напред, отколкото другият. Страхотни, нови идеи много рядко възникват само от вземането на това, което е известно, и екстраполирането му към следващата логическа стъпка с минимално въображение. Изисква се проява на фантазия и въображение и просто няма заместител на тази ключова съставка.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия Брой 170 на списанието.