Гарваните помнят хората, които са ги прецакали

Jorg Massen

Никой не обича мошениците. Хората избягват да общуват с индивиди, които са им извъртели номер в миналото, а посред ново проучване птиците също ги избягват.

Гарваните, по-известни с интелигентността си и донякъде с любовта си към сиренето, били тренирани от учените да разменят с човек коричка хляб за сирене. Когато гарваните участвали в сделката с „честни“ и „нечестни“ партньори – някои осъществявали размяната, както се очаквало, докато други взимали хляба на птицата и изяждали сиренето – измамените птици избягвали нечестните играчи, след като месец по-късно опитът бил проведен отново. Това означава, че гарваните не просто различават честен от нечестен партньор, но запазват спомена за него поне още един месец, пишат изследователите в Animal Behavior.

Гарваните имат сложен социален живот, който включва приятели и врагове. Тяхната способност да разпознават и наказват нечестните индивиди, дори само след една среща с тях, може да помогне за разбирането на това как работи кооперацията между тези птици. А за нас поуката е ясна: бъдете мили с гарваните.