Гъбите биха спасили света… ако не ни убият преди това

През Втората световна война по време на военен лагер на Соломоновите острови армейските палатки и облеклото на американската армия биват изяждани от невидимо същество. Виновникът за това се оказва гъба, която по-късно ще се нарече Trichoderma reesei, или по-известна с „военния си псевдоним“, QM6a. Днес QM6a е високо ценена в индустрията, включително и от армията на САЩ. Способността на Т. reesei да разгражда целулоза било кошмар за армията на Соломоновите острови, тъй като консумирала памук, дървесина и хартия. Но днес тя е основен източник на ензима, разграждащ целулозата – целулаза, използва се за преработка на кафе, превръщането на биомаса в биогорива и др.

QM6a не е единственият гъбичен терор в човешката история, но също така не е и единствената гъба, която днес се използва от хората. Ензимната промишленост, която до голяма степен се основава на продукти, изолирани от гъби, струва повече от 3 милиарда долара. До 2024 г. се очаква да достигне 9,5 милиарда долара.

Гъбите могат да бъдат враг на човека. Например, трихофития може да бъде предизвикана от 40 вида гъбични патогени, както и десетки подобни заболявания. Гъбичните инфекции са опасни не само за човека, но и за растенията. По-конкретно, най-популярният сорт банани „Грос Мишел“, продаван в Съединените щати до 50-те години на миналия век, е станал жертва на Панамската болест, причинена от гъбичен патоген. Земеделските производители го заменят със сорта „Кавендиш“, който консумираме днес, и който също е застрашен от Панамската болест.

Въпреки това, през миналия век все повече сме свикнали да виждаме тези разнообразни и спорообразуващи микроорганизми като приятели, а не противници. Фунгите винаги са ни помагали за ферментацията на бира. През 1928 г. Александър Флеминг открива пеницилина – антибиотик, направен от обикновена стара плесен, който ще промени света. Днес около 1600 антибиотика на пазара дължат съществуването си, по един или друг начин, на тези малки плесенни гъби. Фунгите все още използват своята корозивна сила, за да консумират всичко, с което се сблъскват. Но ние хората ставаме все по-добри в овладяването на тази им сила за нашите собствени цели.

Novozymes е датска биотехнологична компания, която използва ензими от бактерии и гъби, за да създаде екологично по-чист перилен препарат. Вместо да разчитат на изкуствени химикали, компании като Tide и Seventh Generation разчитат на естествени съставки. От Novozymes, чиито приходи през 2016 г. са в размер на 2,2 млрд. долара, са установили, че някои гъбични ензими могат да намалят количеството енергия, необходимо прането. Ензимите изискват по-малко енергия за активиране, отколкото синтезираните химикали, като по този начин намаляват въглеродните емисии при прането на дрехите. Също толкова интригуващ факт е, че гъбичните ензими чудесно се справят с петната. Хидролизните ензими разрушават химическите връзки, когато се смесват с вода. Т. reesei, която консумира армейските палатки в Соломоновите острови, хидролизира целулозата. Но други гъби са се специализирали в разграждането на други връзки – включително на тези в кръвта, потта или мърсотията по дрехите ни.

Учените също изследват гъбичните ензими и способността им да рециклират боклука и да възстановяват увредена почва. През 2011 г. изследователи публикуват много обсъждана статия за изолирани щамове от редкия вид гъба Pestalotiopsis microspora, която проявява афинитет към полиуретан (трайна пластмаса). Многобройни проучвания показват, че фунгите, които абсорбират токсини, включително тежки метали, могат съзнателно да се използват за почистване на замърсени почви.

Все пак да не забравяме историческите факти, че гъбите могат да бъдат опасни за човека, животните и растенията. Ето защо трябва да постигнем деликатен баланс с тях.

Превод: Росица Дуева