Национален природонаучен музей при БАН

1. Национален природонаучен музей при БАН

Национален природонаучен музей при БАН
бул. Цар Освободител 1

17:00-22:00 Наука в града FRESH: кой живее в Черно море

Изложбата „Животните на Черно море“ на „Сдружение за опазване ЕДНА ПРИРОДА” представя 3D макети в естествен размер на 15 вида от най-интересните и запомнящи се черноморски обитатели. Експонатите са изработени така, че да могат да бъдат докосвани и представяни пред посетители с намалено зрение или незрящи.

17:30-21:00 FRESH кафене: науката в кадър: животни-актьори

Заповядайте на една звездна среща с екзотични актьори, възпитаници от класа на доц. д-р Стоян Лазаров, участвали в над 70 български и чуждестранни продукции, между които “Мисия Лондон”, “Хиндемит”, “LOVE.NET”, “Стъклен дом”, “Забранена любов”, “The tournament” (2009), “Conan-3” (2011), “Night train” (2009). Актьорите включват вълка Терес, кучето Лили, игуаната Нирвана, дресиран плъх, тарантули, брадата агама, змии и червен лемур ще ви впечатлят със своите умения, но най-удивителен е техният повелител, доц. Стоян Лазаров – арахнолог в Националния природонаучен музей при БАН. Той с лекота общува с различни животни – от комар до камила, и внимателно режисира участията им в киното. Първият спомен, който пази за него съпругата му, е за мъж с бяла престилка, от чиито джобове се подават опашки на плъхове. Заповядайте, за да научите колко наука има в работата на доц. Лазаров и какви знания са необходими, за да е толкова успешен в комуникацията с животните.

19:00-20:30 FRESH кафене: Хоминиди, хоминини и хуманоиди

Там, където днес е Атина, а в далечината се виждат възвишенията Химетос и Ликабетос, имало някога савана. В нея се разхождали кротки гиганти като мастодонта ананкус, тежко стъпвал предтечата на белия африкански носорог, тичали трипръсти коне (хипариони) и нежни газели, царствено пристъпвали жирафите болиния. Над саваната се носел червеният горещ прах, идващ от Сахара. Сред високите треви на саваната се прокрадвало и едно същество, което все по-често се изправяло и придвижвало на задните си крайници, вместо обичайното си движение на четирите крайника.

Днес наричаме това същество с името грекопитек (Graecopithecus freybergi), дадено му от изследователите палеоантрополози. Заповядайте за да чуете и остатъка от приказката, която е част от голямата история на последното научно откритие, направено с участието на проф. Николай Спасов, директор на Националния природонаучен музей при БАН.

19:00-21:00 FRESH кафене: Добавяне на реалност

И тази година имаме 3D изненади за посетителите, които ще бъдат осигурени от  Стан и Цвета Парталеви от стартъпа Threeding.com.

Как се добавя реалност и къде можем да я срещнем двамата ще демонстрират със специално изготвените карти, използващи scanAR технология.

Не забравяйте да вземете смарт-устройствата си.

21:00-22:00 Наука в града FRESH: Нощните пеперуди и техните приятели

Доц. д-р Николай Симов и асоциираният сътрудник на НПМ-БАН д-р Боян Златков ще разкажат за своите ентомологични изследвания и ще демонстрират теренната си работа, с която разкриват тайните на нощните насекоми. Ще може да наблюдавате лов на нощни насекоми със светлинна ловилка в парка около музея. Кои са нощните обитатели, които живеят с нас в града, от какво са направени крилата на нощните пеперуди, защо не изневеряват насекомите и още много интересни и малко известни факти ще споделят учените с всички свои фенове.

Европейски кът