Направи дарение на училище!
След промените в България през 1989 родната авиация изпадна в тежка криза. Не закупуваше нова техника, а старата с времето си отива. Имаше (и все още има) проблеми с ремонта на авиационната техника, снабдяването с гориво и обучението на нови летци. Слава Богу през последните години тенденцията сякаш се пречупи. Бяха доставени модерни швейцарски учебни самолети ”Пилатус” РС-9М, а сега се доставят и модерните вертолети ”Кугър”. Упорито се мисли и за закупуването на нов многоцелеви изтребител. Сериозните кандидатури са три, на F-16C/D блок 50/52, Грипен и F/A-18 E/F Супер Хорнет.
Военните летци и авиационните хора в България по принцип отдават предпочитания на F/A-18 E/F. Това е най модерния от трите самолета и е от висок клас. Досега България не е разполагала със самолети на такова ниво (като изключим трите MIG-25, но те бяха разузнавателни, не изтребители) и се смята, че с тях българските ВВС ще могат да осигурят нужната сигурност на родината ни.
Затова решихме да ви запознаем с този тип американски изтребители.
Още с появяването си F/A-18A/B е добър изтребител и ударен самолет, но и има какво още да се желае от него.
Започват доработки и модернизации, благодарение на които скоро самолета става, „тесен” и във фюзелажа му просто няма място да се сложи още нещо. Това обаче не тревожи много генералите от USN, защото през 80-те тече проекта за ударен стелт самолет предназначен за флота под името А-12, на който се възлагат огромни надежди, включително и че ще замени F/A-18. В начало на 90-те години обаче отминалата заплаха на съветските BBC и огромните суми давани за този проект карат правителството да го стопира.
В началото на 90-те в САЩ се взема решение за проектиране и производство на напълно нов тип многоцелеви изтребител, който трябва да служи както в USN, така и в USAF, а също и в корпуса на морската пехота. Това е днешният F-35. Проблемът обаче е, че А-12 е предвиден за постъпване на служба около средата на 90-те, докато новия самолет ще бъде готов 10-15 години по късно (в новите времена на мир форсирането на оръжейните проекти е ненужно). За този период трябва да бъде намерено някакво временно решение.
След внимателна преценка се стига до извода, че е най добре F-14А/D да се пригоди и за ударни задачи, а за F-18 се предвижда дълбока модернизация.
От фирмата McDonnel Douglas още през 1992 са готови с първоначалния проект на модернизацията на самолета. Те стигат до идеята, че някакво значимо подобряване на характеристиките е възможно само при увеличаване габаритите на самолета. Той и в този момент е претоварен и просто няма къде да се сложи ново оборудване.
Новият самолет получава име F/A-18 E/F „Супер Хорнет”. Той е с 25% по-голям от своя предшественик F/A-18 C/D и по-габарити се доближава до тежкия изтребител F-15. Увеличената вместимост на резервоарите (възможно поради по големия фюзелаж) води до повишена далечина на полета с около 45% въпреки по-мощните (и съответно по „лакоми” двигатели). Друго важно нововъведение са значително увеличените наплави на крилото, които генерират по голяма подемна сила.
В началото на 90-те гигантът Boeing поглъщат McDonnel Douglas и разработката на самолета се поема от тази фирма. На 14 февруари 1996 е първият полет на първият прототип. Веднага се проявява един доста сериозен дефект. При полет с висока скорост се появява явлението флатер. Крилото се оказва тънко за по-голямата машина, започва да трепти и има опасност от разрушаване. Крилото спешно е доработено като е удебелено и усилено. Аеродинамичните ножове от които вече няма нужда са премахнати, но се появява т.нар. „зъб” на атакуващия ръб на крилото и спойлери върху горната повърхност на крилата. Поради увеличения разход на въздух от новите, по-мощни двигатели, се налага да се промени и конструкцията на въздухозаборниците. Сега те са по големи и с правоъгълно сечение. Постигнато е подобрение и по-един много важен показател за палубен самолет: увеличено е теглото на боеприпасите, с които самолета може да каца на палубата на самолетоносач. При F/A-18 C/D то е 2500кг, а при варианта A/F-18 Е/F е увеличено на 4100 кг.
ДВИГАТЕЛЯ
Изтребителя F/A-18 C/D използва много популярния и харесван в американската армия двуконтурен реактивен двигател F-404 на фирмата General Electric. Военните са много доволни от него и това кара двигателостроителите да мислят за нов двигател, но без да изменят концепцията на F-404. Още през 1983 година започва проектирането на двигателя . Той както се каза е на базата на F-404, но с изменения при компресорите, вентилаторите и нова горивна камера. Този безфорсажен двигател с по-висока степен на двуконтурност е предназначен за новия палубен щурмовик А-12. Заедно с този двигател на негова база се разработва и авангардния двигател YF-120 за свръхзвукови самолети. През 1991 г обаче е спрян проекта А-12 и това от своя страна спира разработката на новите двигатели. Вместо това е стартиран проект за модернизация на F-404 с елементи от спрените, но авангардни проекти. Новият двигател получава име F-414-GE-400. Той има нов по-мощен вентилатор и цифрово управление. Първият сериен двигател F-414
-GE-400 е произведен през август 1998 година.
Горивото се съхранява в централен и два крилни резервоара. Централният резервоар е значително по голям от този на F/A-18 C/D и събира 6560 литра керосин. За Cупер Xорнет е разработен и подкачаем подтелен резервоар с вместимост 1820 литра.С този резервоар в случай на нужда може да се осъществява и презареждане на други изтребители в полет. F/A-18 Е/F е снабден и със система за дозареждане в полет от въздушен танкер, тя е идентична с тази на F/A-18 C/D.
За запуск на двигателите се използва спомагателна силова установка (APU) GTC36-200 производство на фирмата Honeywell.
F/A-18Е/F разполага с четирикратно резервирана електро-дистанционна система за управление (ЕДСУ), производство на фирмата Locheed Martin. Катапултната седалка е марка Martin -Baker NACES с параметри нулева височина и нулева скорост.
АВИОНИКА
По отношение на авиониката F/A-18 C/D Xорнет и E/A-18 E/F Cупер Xорнет са почти идентични.Силата на Супер Хорнета е в това, че той може за в бъдеще да претърпи много модернизации. Радарът на F/A-18 E/F е същия като на предишните модификации AN/APG-73 разработка на фирмата Reytheon. Днес той се смята за един от най-добрите радари в света. В днешно време за този самолет фирмата Reytheon разработва нов радар с фазирана антенна решетка с електронно сканиране. Кабината на F/A-18 E/F е конструирана според последния „писък на модата” с големи течно кристални дисплеи и е подобна на тази на F/A-18 C/D или иначе казано тя e това което американците днес наричат „стъклена кабина”. Индикаторът на фона на челното стъкло (HUD) е с 20-градусово зрително поле и може да изобразява информацията от системата за опознаване „свой-чужд”, от радара, от инфрачервената система за преден обзор (FLIR) и от системата за РЕБ (Радио електронна борба). Под HUD е разположен централният многофункционален дисплей, който е монохромен с размери 75мм на 130мм, на него може да се изобразява информацията и от останалите дисплеи. От двете му страни са другите два дисплея с размери 130мм на 130мм, под тях има още един цветен дисплей за изобразяване подстилащата картата на местността. В момента се разработва новата система за преден обзор (ATFLIR) която ще замени сега използваната AAS-38 Nite Hawk. Предполага се че тя ще има двойно по голяма далечина на откриване на целите.
От 2001 F/A-18 E/F разполага със система за разпределение на информацията (Multifunction Information Distribution System), както и с комбиниран бордови радиозапитвач-транспордер (система „свой –чужд”).
F/A-18 E/F Супер Хорнет е снабден с новата UHF/VHF радиостанция AN/ARC-210 на фирмата Cillins. В процес на разработка е и нов разузнавателен контейнер специално пригоден за F/A-18 E/F, той е известен под името SHARP (Super Hornet Advanced Reconnassance Pod ).
Едно от най-авангардните нововъведения е в интегрирането на нашлемна система за целеуказване (JHMCS), съвместима с новата ракета AIM-9X. Символиката ще се изобразява на фона на филтъра на шлема с 20-градусово зрително поле. Новата система за РЕБ е AN/ALQ-214 със система за предупреждение за ракетна атака AN/ALR-67(V)3. E/F-18 E/F Супер Хорнет също така разполага със система за разхвърляне на топлинни капани AN/ALE-47.
ВЪОРАЖЕНИЕ
Изтребителят F/A-18 E/F разполага с по-голямо крило което позволява да се постави по още един пилон под всяко крило. Така възлите за окачане на въоръжение стават 11 (2 в краищата на крилото пригодени за управляемата ракета с малка далекобойност AIM-9,6 подкрилни, 2 от външните страни на въздухозаборниците и един подтелен). На тези пилони могат да се окачат товари до 8050 кг което е с 20% повече от F/A-18 C/D.
Самолетите F/A-18 E/F Супер Хорнет могат да носят комбинация от около 30 типа въоръжение. Сред тях са противорадарни ракети АGМ-88 HARM които се окачват на крайните подкрилни пилони. Основният високоточен боеприпас е ракетата AGM-84 SLАМ-ЕR. Самолета може да носи общо 4 такива ракети. Другите боеприпаси за щурмуване на земни цели са: до 11 бомби Мк.83 (454кг), до 6 ракети АGМ-65 Maverik, 6 АGМ-88 HARM, 7 GBU-32 JDAM (с комбинирано инерциално-спътниково насочване), 4 GBU – 31 JDAM (907 кг) и 6 AGM-154 JSOW. За въздушен бой машината може да носи 12 ракети AIM-120 AMRAAM, до 8 ракети AIM-7 Sparrow или до 12 ракети AIM-9X.Бордовото оръдие е добре познатото и щатно за американските самолети М61А1 „Вулкан”.
Е/A-18 G
Нуждата от самолети за РЕБ в американската армия винаги е била голяма защото стратегията за пълно превъзходство във въздуха е неосъществима без тях. В началото на 90-те години на миналия век тази задача изпълняват самолетите ЕF-111А, F-4G Wild Weasel, EA-6B Prowler, а противорадарни ракети AGM-88 HARM могат да носят още самолетите F/A-18 C/D, A-6E, A-7E. По същото време обаче са снети вече старите типове самолети като ЕF-111, F-4G, А-6 и А-7. Същевременно варианта F-16CJ е пригоден за използване на ракети HARM.Е-6B се предвижда да останат на въоръжение до 2015, но така или иначе си отиват. Ясно е че нещо трябва да ги замени и в Пентагона решават това да е F/A-18 E/F, вариант на Супер Хорнета. Той получава името Growler и е съвместен проект на фирмите Boeing и Northrope Gruman. Разработката му започва още през 1993 година. На новия самолет е монтирана системата за електронно противодействие AN/ALQ-99 взета от ЕА-6В и пригодена за Супер Хорнета. Предвижда се Growler да носи до 3 контейнера за РЕБ от тази система две противорадарни ракети AGM-88 HARM, ракети за въздействие по наземни цели. AGM-154 JSOW, GBU-29/30/31/32, два подкрилни резервоара и две ракети с активна глава за самонасочване за въздушен бой на средни дистанции AIM-120 AMRAAM. Предвижда се на този самолет първи да се монтира новия радар с фазирана антенна решетка, а на крайните пилони оригинално предвидени за ракетите AIM-9X, ще се монтират широколентови приемници за сателитна връзка с антена в задната част на тялото. Това ще даде възможност за много по-бързо и надеждно целеуказване на други самолети и сухопътни части на информацията с която E/F-18 G разполага. Изпитанията на тази машина започнаха тази година (2006) и засега вървят успешно.
Преведено от руски: Димитър Маневски