Европа изстреля и върна обратно малка совалка!

Автор
Светослав Александров
ESA-IXV-Illu.jpg

Източник: http://www.cosmos.1.bg

Днес отново е голям ден за Европейската космическа агенция (ЕКА), след като космическа ракета „Вега“ изведе в космоса малката совалка IXV. След 100-минутен полет совалката се върна успешно с приводняване в Тихия океан.

И преди ЕКА е извеждала в космоса възвращаем апарат – през 1998 година, когато е изведена капсулата ARD. Но ARD е била по-скоро аналог на космическите кораби „Аполо“.

Днешният полет на IXV е първият полет на совалкоподобен апарат на ЕКА.

Мини-совалката IXV през погледа на художник в орбита. Credit : ESA

Това е вторият опит на ЕКА да разработи своя функционална мини-совалка. През 80-те години агенцията започва работа по совалката „Хермес“, която е трябвало да извежда хора в космоса. Но през 1986 година е катастрофата на американската совалка „Чалънджър“ и това налага промяна в дизайна – монтирането на спасителни кресла в случай на авария. След серия от отлагания и проблеми с финансирането совалката „Хермес“ никога не е завършена, макар че другите компоненти – пилотирана станция (модулът „Колумб“, който по-късно се слива с „Международната космическа станция“) и товарен космически кораб (ATV) са завършени успешно.

Сега ЕКА е решена да продължи опитите си в тази насока. Полетът на IXV беше важен, но тази мини-совалка е все още технологичен демонстратор.

През следващите няколко години ще бъде реализиран и проектът PRIDE, при който совалка ще изведе спътници в околоземна орбита, след което тя ще се върне обратно на Земята на писта.

Окончателната цел е да бъде разработен и пилотиран космически кораб – мечта, която Европа периодично предприема и от която периодично се отказва, за съжаление. Очевидно темата за самостоятелност става по-сериозна, имайки предвид гнетящата политическа обстановка.

Сега единственият начин, по който хора летят в космоса до „Международната космическа станция“, е с руски кораби „Союз“.