Ето ги най-близките гледки от Сатурн, които някога сме виждали

Непреработено изображение на ураган на северния полюс на Сатурн Credit: NASA/JPL-Caltech

Космическият кораб Касини на НАСА се доближи по-близо до Сатурн, откогато и да било преди и в процеса направи няколко невероятни снимки.

Корабът премина на 3 000 км над върховете на облаците на Сатурн на 26 април, и на 300 км от най-вътрешния край на пръстените на планетата. Това е първият случай, в който Касини, или изобщо някой космически кораб, е летял между Сатурн и пръстените му.

„Никой космически кораб не е бил толкова близо до Сатурн преди“, казва ръководителят на проекта „Касини“ Earl Maize от Лабораторията за реактивно движение на НАСА в Пасадена, Калифорния, в свое изявление. „Радвам се, че мога да съобщя за преминаването на Касини в тази пролука, точно както го планирахме, и че  излезе от другата страна в отлично състояние.“

Бури и ветрове на Сатурн Credit: NASA/JPL-Caltech

Непреработените изображения разкриват някои интригуващи характеристики на Сатурн и северния му полюс. На някои от тях можем да видим огромен ураган, който бушува на газовия гигант. На други можем да видим чудати движения на облаци и бури, тъй като космическият кораб е заснел множество снимки докато е преминавал. Можете да видите необработените изображения тук.

В момента тези изображения са със сравнително малко детайли и в черно-бяло. Но можете да бъдете сигурни, че НАСА ще ги полира и ще увеличи цветовете им, така че в не толкова далечното бъдеще ще имаме малко по-ясна представа точно какво виждаме.

Потвърждението, че този полет е бил успешен, бе получено от Deep Space Network Goldstone Complex на НАСА в калифорнийската пустиня Мохаве на 27 април. Получили данните от Касини със скорост 66kb/s.

„…космическият кораб Касини на НАСА още веднъж остави следа [в космическите изследвания – бел. ред.], показвайки ни нови чудеса и демонстрирайки къде може да ни отведе любопитството ни, ако посмеем“, казва Jim Green, директор на Планетарния научен отдел към щаба на НАСА във Вашингтон, в свое изявление.

Касини преминал покрай Сатурн със скорост 124 000 км/ч, близка до скоростта на планетата, използвайки голямата си антена като щит в случай, че бъде ударен от някакви частици от пръстените, които биха причинили значителни щети при тази скорост.

Това е първият от 22 полета около тази зона, които Касини ще изпълни като част от Грандиозната финална фаза. Всичко ще приключи на 15 септември тази година, когато Касини умишлено ще се разбие в атмосферата на Сатурн. Целта е да се предотврати удрянето и замърсяването на някоя от луните на Сатурн, на които потенциално може да има живот, когато горивото на апарата свърши.

Пръстените на Сатурн, видени от Касини Credit: NASA/JPL-Caltech