Електрифицирана роза

Автор: Анжела Георгиева
large-preview-ticker_ht_electricrose.jpg
Учени от Линчепинския университет в Швеция създали биологическа роза със строеж от електронни елементи. Такава роза те успели да включат към проста електрическа връзка, заставяйки цветните листчета да светят. Технологията в частност може да помогне на биолозите да изучават и регулират физиологията на растенията. Статията е публикувана в списание Science Advances.

Най-сложната задача е била да се подбере материал, който да провежда електричество без да разруши растението. Такъв материал бил намерен – това е мазен проводящ полимер известен под името PEDOT. Учените отделили розата от корените и листата и потопили стъблото в разтвор. След няколко дни разтворът се разпространил по ксилема – мазнината навлязла в проводящата тъкан на растението – застинала във вид на гел. Почиствайки участъка от стеблото, учените успели да наблюдават как веществото прониква в целия цвят като много тънка мрежа.
На учените се отдало възможност да създадат роза транзистор – основен елемент на съвременната електроника. Те прикрепили златни електроди и датчици в края на всяко стъбълце, след това то включили към външен резистор и пуснали през растението ток.
В друг експеримент те не срязали листата на розата, а ги потопили в проводящ разтвор. Пропускайки ток по листата, те успели да видят как се променя цветът им в отговор на електрическото напрежение.
Шведските учени планират създаването на такива схеми с използване на растения, за да наблюдават и записват техните физиологични процеси, а в бъдеще и да изменят в желана посока с цел алтернативна генетическа модификация. Тези разработки могат да бъдат полезни за хартиената промишленост от гледна точка на по-голям контрол над процесите на растеж на дърветата.
Източник: http://scientificrussia.ru/