Експериментално лечение защитава маймуни от въздействието на смъртоносния вирус Ебола

angry-monkey-7399791.jpg

Превел: Тихомир Георгиев

Автор: ScienceDaily

Учени, които използвали малки частици генетичен материал за да се намесят в репликационния процес на смъртоносния вирус Ебола успешно са предпазили от хеморагична треска и смърт маймуни изложени на вируса. Данни за изследването за публикувани в изданието на Lancet от тази седмица и се изказва предположение, че такава защита трябва да е възможна и при хората.

„През последното десетилетие ние изпробвахме различни подходи за лечение на смъртоносните вируси като Ебола“ казва съавтора д-р Лиза Хенсли от Медицинския изследователски институт по инфекциозни болести към армията на САЩ (USAMRIID). „Никой от тях не даде пълна защита на заразени с вируса Ебола примати. Досега.“

Използвани са частици наречени малки взаимодействащи РНК (siRNA), целта на изследователите е протеин (наречен L-протеин), който е от основно значение за репликацията на вируса Ебола. РНК инхибиторите (RNAi)  са базирани на естествен генен механизъм използван от клетките, като за терапията с РНК инхибитори е важно техниката за пренасяне на последните да е ефективна.

Липидни наночастици (LNPs) са най-широко използваните при siRNA методите. В това изследване екипът е използвал технология нареченена SNALP (стабилни нуклеидни ацидно-липидни частици) за да пренесе терапевтичните средства до съответните места заразени със Заирски щам на вируса Ебола ( ZEBOV ).

На група от три маймуни макак резус са давани венозно анти-ZEBOV siRNA 30 минути след излагането  на вируса и отново на ден 1, 3 и 5. На друга група от четири макака е давано средството след 30 минути и след  1, 2, 3, 4, 5 и 6 дни след излагането на ZEBOV.

Две от трите животни в първата група (които получили четири пъти лечението) за били защитени от смъртоносната ZEBOV инфекция и оцелели. Всичките четири маймуни, които получили седем пъти средството за лечение били защитени. Лечението е понесено добре от втората група, като има малки промени в чернодробните ензими, нещо което може би е свързано с вирусната инфекция.

Според водещия автор д-р Томас Гийсбърт от Медицинския факултет на Бостънския Университет изследването е първата демонстрация на пълна защита чрез използване на РНК инхибитори от смъртоносна за хората болест при примати.

„Вярваме, че това изследване сочи качествата на незабавното използване на Ebola SNALP като контрамярка при лечение на заразени с вируса на Ебола пациенти при епидемия или при лабораторни експерименти“ казва той.

Вирусът Ебола причинява хеморагична треска и смъртността при хората е 80 процента. Вирусът, който може да причини зараза по въздушен път (въпреки, че по-често се разпространява чрез кръвта и телесните течности на заразени пациенти) е заплаха за човешкото здраве в глобален мащаб, както и потенциално терористично био-оръжие.

Понастоящем няма налични ваксини или лечения, затова изследователите разботещи с вируса трябва да правят това в маскимално защитени лаборатории (ниво на биозащита 4). В тези специално построени лаборатории изследователите носят „космически костюми“ и дишат филтриран въздух докато работят, а всички отпадъци от лабораторията също се стерилизират.

SNALP-RNAi терапията използва метод разработен от Tekmira Pharmaceuticals Corporation of Vancouver, BC. Предишно изследване е показало, че тези siRNA изцяло защитават морски свинчета, когато лечението е приложено скоро след получаването на смъртоносна доза ZEBOV. И докато изследванията при гризачите са полезни за оценка на възможностите на лечението те обикновено не се използват  за предсказване на ефикасността при по-точните модели изполващи примати.

Преди да се получи лиценз за използване върху хора ще са необходими още изследвания върху маймуни за да се уточни дозировката, да се провери токсичността и т.н.

„Значението на това изследване е по-голямо от защитата от вируса Ебола“ казва полк. Джон Скворак, командващ USAMRIID. „То представя потенциал тази концепция за бъде използвана и при други вирусни заболявания“.

200901271051170.jpg