Ексклузивно: Съоръжението за лазерен синтез се връща към чертожната дъска

Американски учени преосмислят възможностите си, след като не успяха да осъществят рекорден експеримент от 2021 г.

Преди почти една година учени, работещи с най-голямото съоръжение за лазерен синтез в света обявиха, че са направили забележително постижение: съоръжението разби всички рекорди и произведе, макар и само за част от секундата, енергична термоядрена реакция от вида, който захранва звездите и термоядрените оръжия. Въпреки това опитът се смята за неуспешен. „Nature” научи, че по-рано тази година изследователите в Калифорния са променили посоката, като са преосмислили своя експериментален дизайн.

Обратът на събитията поднови дебата за бъдещето на National Ignition Facility (NIF), устройство на стойност 3,5 милиарда щатски долара, което се помещава в Националната лаборатория на Лорънс Ливърмор и се контролира от Националната администрация за ядрена сигурност (NNSA), клон на Министерството на енергетиката на САЩ, което управлява ядрените оръжия. Основната мисия на NIF е да създава високопроизводителни реакции на термоядрен синтез и да информира за поддръжката на запасите от оръжия на САЩ.

Според някои от измерванията рекордният лазерен изстрел на 8 август 2021 г. доказа, че съоръжението, което струва много повече и дава много по-малко от първоначално обещаното, най-накрая е изпълнило основната си мисия. Повторните опити обаче дадоха в най-добрия случай 50% от енергията, произведена в края на миналата година. Изследователите не очакваха всичко да мине гладко, докато се опитваха да повторят експеримента, тъй като масивното устройство сега работи на върха на „запалването“ на термоядрения синтез, където малки, непреднамерени разлики от един експеримент към друг могат да имат огромно въздействие върху продукцията. Въпреки това, за мнозина неуспехът да възпроизведат експеримента от миналия август подчертава неспособността на изследователите да разберат, проектират и предскажат експерименти при тези енергии с точност.

Превод: Илиана Дечкова