Ексхумираха останките на датския астроном Тихо Брахе

Датският астроном и алхимик Тихо Брахе разкри някои от тайните на Вселената през XVI век, a сега съвременните учени правят нов опит да разкрият тайните, свързани с неговата внезапна смърт.

В понеделник (16.11.2010) международен екип от учени от Дания, Чехия и Швеция отворил гробницата в църквата „Дева Мария” в близост до часовниковата кула, разположена на стария градски площад в Прага, където е бил погребан Брахе през 1601 г. След осем часа работа, те извадили от гроба неголяма кутия като детски ковчег, в която останките на Т. Брахе са били поставени след предишната ексхумация на трупа му, извършена през 1901 г.

Основавайки се на системите, създадени от Птолемей и от Коперник, ученият създава своя система – системата на Тихо. Той изследва звездите, които днес наричаме нови и свръхнови, и доказва, че кометите не са атмосферно явление. Заедно с помощника си – известният немски астроном Йохан Кеплер – той изучава законите за движението на планетите. Никой друг астроном преди него не е направил толкова много планетни наблюдения. Изводите на Брахе от извършените от него наблюдения на звездите, планетите и Луната са спомогнали за полагането на основите на съвременната астрономия.

Неговият живот и научната му дейност са добре документирани, но обстоятелствата около смъртта му, настъпила на 54 г., са все още тъмни.

Първата хипотеза за смъртта му е, че той е починал от инфекция на пикочния мехур, поради нежеланието му да нарушава етиката по време на прием с отиване до тоалетната, за да се облекчи.

Друга хипотеза предполага бъбречно заболяване – уремия (обща интоксикация на организма, настъпила вследствие на бъбречна недостатъчност – остра или хронична и увеличаване на азотните продукти в организма) или пък – камъни в бъбреците.

Но тестовете, проведени през 1996 г. в Швеция, а по-късно – и в Дания, върху проби от мустаците и косата на учения, получени след ексхумацията на трупа му през 1901 г., показали необичайно високи нива на живак в организма му. Следващата хипотеза отрекла предишните хипотези, защото според нея ученият се е натровил (или е бил отровен!) с живак. Това довело до теорията за неговото евентуално убийство. Един от заподозрените в убийството бил неговият помощник Йохан Кеплер.

Роденият през 1546 г. в семейния замък, Брахе е бил в Прага през 1601 г. по покана на императора на Свещената римска империя и на Бохемия Рудолф II.

Изследванията на останките от астронома (мустаци, косми, кости и дрехи) ще бъдат извършени в антропологическата лаборатории в Чешкия национален музей. Учените разполагат със срок до края на седмицата, за да проучат гроба и да вземат проби от останките. Резултатите от техния анализ ще бъдат обявени през следващата година.

Неочаквано обаче, останките от съпругата на Брахе, за които се предполагаше, че три години след смъртта на Тихо са били погребани до неговите, не бяха открити. Телата на други двама души бяха открити в криптата – на жена не по-възрастна от 20 г. и на дете. Но не – и останки от по-възрастна жена. Затова археолозите изказват съмнение, че жената на Брахе е била погребана до него.

Ръководителят на научния екип – Йенс Велев, професор по средновековна археология в университета в Аархус, Дания – заявява, че не е имало археологически доклад за ексхумацията през 1901 г. Той споделя също, че тестовете ще включват компютърна томография, рентгенова техника, позната като PIXE анализ и анализ на неутронно активиране. Тестовете ще помогнат за установяване, дали приема на живак е бил смъртоносен за Брахе или той е ползвал някакво болкоуспокояващо лекарство, съдържащо тежки метали.

Учените се интересуват от черепа Брахе. Астрономът загубил част от носа си, отрязан по време на дуел със свой колега заради спор по математически въпрос. Липсващата част от носа му е била заместена от метална пластина. Пластината не е била намерена през 1901 г., но вероятно тя е била от сребърно-медна сплав.

Може да се наложи други учени да ексхумират Брахе отново след 200-300 години, за да завършат научните изследвания.

Превел: Неделин Бояджиев