Направи дарение на училище!
Когато хората видят четка за зъби, кола, дърво – какъвто и да е отделен обект – техният мозък автоматично го асоциира с други предмети, които естествено му идват на ум, позволявайки на хората да изградят контекст за заобикалящата ги среда и да създадат очаквания за света.
Използвайки машинно самообучение и brain imaging, изследователите измерват обхвата на “co-occurrences (съпътстващи събития)” феномен и идентифицират областта на мозъка, която е въвлечена. Откритията се появяват в Nature Communications.
“Когато видим хладилник, ние си мислим, че просто гледаме към хладилника, но в нашето съзнание извикваме всички останали неща в кухнята, които асоциираме с него.”, заяви кореспондиращият авторът Майк Бонър, когнитивен учен в Johns Hopkins University. “Това е първият път, в който някой определя количествено и идентифицира мозъчната област, в която се случва това.”
В проучване от две части Бонър и съавторът Ръсел Епстийн, който е професор по психология в Университета в Пенсилвания, са използвали база данни с хиляди живописни снимки, на които всеки обект е отбелязан. Имало е снимки на битови сцени, градски живот, природа и снимките са имали отбелязвания на всяка чаша, кола, дърво и т.н. За да се определи количествено “co-occurrences (съпътстващи събития)” или колко често дадени обекти се появяват с други, те създали статистически модел и алгоритъм, който демонстрира вероятността да видите химикал, ако сте видели клавиатура или да видите лодка, ако сте видели съдомиялна.
С количественото определение на тези контекстуални асоциации, след това изследователите се опитаха да маркират областите на мозъка, които обработват връзките.
Докато мозъците на субектите са били наблюдавани с Функционално магнитно-резонансно изображение (fMRI), екипът им е показвал картини на индивидуални обекти и са търсели доказателства за област, чиито отговори проследяват тази co-occurrences (съпътстващи събития) информация. Мястото, което са идентифицирали, е област в зрителната кора, която обикновено е асоциирана с обработката на пространствени сцени.
“Когато погледнете към самолет, тази област сигнализира небе и облаци и всички останали неща”, казва Бонър. “Тази област на мозъка, за която отдавна се мисли, че обработва пространствената среда, също така кодира информация за това какви неща вървят заедно в света.”
Изследователите от дълго време знаят, че хората бавно разпознават обекти извън контекста. Екипът вярва, че това е първият мащабен експеримент за количествено определяне на асоциациите между обекти във визуалната среда, както и първото разбиране за това как този визуален контекст е представен в мозъка.
“Ние показваме по детайлизиран начин, че всъщност мозъкът представлява тази богата статистическа информация”, казва Бонър.
Източник: popsci.com
Превод: София Панчос