Автор: Христо Каменов
Въведение
В XXI век информационните и комуникационните технологии въвеждат нова реалност, която обговаря нуждата от нов, съвременен, иновативен етап в образованието и обучението на българските ученици. Компютърните технологии изцяло променят визията на това как трябва да изглежда образованието в контекста на осъвременените практики, като на преден план може да се изведат два основни акцента:
- Дали дигиталните технологии ефективно спомагат за навлизането на иновативни учебни практики в българските училища според възприятията, когнитивните и познавателните способности на учениците.
- Дали дуалното обучение е качествена система за изграждане на теоретични и професионални знания у българските ученици.
Дуалната форма на обучение има за цел да подпомогне повишаването на качеството на професионалното образование и обучение чрез предоставяне на възможности за придобиване на практически опит и усъвършенстване на практическите умения на обучаемите в съответствие с потребностите на пазара на труда и да улесни прехода от учебните заведения към работното място. Спомага за повишаване на успешната реализация на пазара на труда, за насърчаване на изграждането на стабилни партньорства между обучаващи институции и бизнеса, както и за повишаване на стимулите за участие в практическо обучение в реална работна среда. Внедряването на дуалното обучение допринася за осигуряване на предпоставки за актуализиране както на учебните програми като цяло, така и на преподаваните дисциплини, курсове и теми съобразно нуждите на бизнеса, както и подпомага създаването на устойчиви механизми и възможности за работодателите да подбират служители с доказани умения в реална работна среда.
В България правилникът за прилагане на дуалната система на обучение е създаден през 2015 г. и са финансирани два последователни проекта. Заключението на пилотните проекти е оптимистично, но въпреки положителните резултати дуалното образование в България все още е изправено пред множество трудности и пречки както за бизнеса, така и за училищата. Тези предизвикателства са елементи на по-голяма загриженост за развитието на професионалното образование в България.
Дуално обучение – мост към придобиване на професионален опит
Дуалното обучение е система на образователни практики, която се стреми да комбинира наедно теоретични знания и практически умения, за да спомогне на учениковата личност в кариерното му ориентиране и професионална реализация. Тази система е тясно обвързана с професионалния опит, който е градивният елемент на всяко кариерно и личностно ориентиране. Той се „цени високо от фирмите, а липсата му представлява сериозна пречка за лицата, които за първи път навлизат на пазара на труда.“. Така се стига до схващането, че младежите сякаш навлизат в един омагьосан порочен кръг и не могат да намерят работата, която биха желали да практикуват, от една страна, а от друга – липсата на стаж е препъникамъкът на тяхната по-ранна бъдеща реализация.
Прави се становището, че „учебните практики оказват сериозно въздействие върху насърчаването на младежката заетост, а благодарение на тази форма на практическо обучение в някои европейски страни равнищата на безработица сред младежта са ниски“.
В Стратегията за развитие на професионалното образование и обучение се счита, че то е „ключов фактор за устойчивото социално-икономическо развитие в Европа“, като по този начин ПОО допринася за поемането на различни образователни инициативи „в отговор на бързите промени в икономиката и обществото“.
Предизвикателствата, пред които се изправя ПОО, са насочени към:
- оптимизиране на училищната мрежа;
- повишаване привлекателността на ПОО;
- намаляване на преждевременно напусналите училище младежи;
- привличане на ученици за обучение по професии;
- привличане на млади учители и изграждане на система за актуализиране на квалификацията на учителите;;
- разширяване на участието и отговорностите на пряко отговорните министерства, на заинтересованите страни, на социалните партньори.
В основните насоки и характеристики на професионалното образование и обучение се счита, че моделът на чиракуване допринася за правото на качествено и приобщаващо образование, право, разписано в Първия принцип на Европейския стълб на социалните права. По идентичен принцип Хартата на основните права на Европейския съюз признава неизменното право на всеки един на „достъп до професионално и продължаващо обучение“ при зачитане на всички принципи на демократичното единство и общностност.
Институциите в Република България, които имат правото да осъществяват професионално образование посредством дуална форма на обучение, са разписани в Закона, както следва: професионални училища; професионални гимназии; професионални колежи; центрове за професионално обучение. Дуалното обучение* по същество представлява практическо обучение в реална работна среда и обучение в дадена институция, предназначена за нуждите на реализация на ученика.
В Наредба за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа практическото обучение в реална работна среда на учениците от XI и XII клас се провежда по график в учебен период с местоположение „предприятията на работодателите-партньори и в учебно-производствените бази към тях.“. В чл. 3, ал. 3 е разписано, че обучението по производствена практика има възможността да се провежда в „сътрудничество с работодателите-партньори в реална работна среда“, което е предпоставка за и изключителна възможност за бъдеща професионална реализация на учениците.
От съществено значение е организирането и провеждането на информационни кампании за кариерно развитие и израстване, съвместно с училищната институция, като по този начин се спомага за едно по-качествено взаимодействие и партньорство, за постигане на балансирана и целенасочена политика към личностно-ориентиран подход. Възможността ученикът да се запознае с работния процес отвътре, с дейността на конкретно предприятие, спомага за неговата осъзната преценка за бъдеща реализация в даден сектор.
За да се осигури качеството на практическото обучение в реалната работна среда, институциите, отговарящи за това качество, трябва да съблюдават стандартите по изпълнение, както и стриктно да следят за спазване на всички законово-нормативни уредби.
Европейски перспективи за дуално обучение – примери и практики
Дуалното обучение е разработено въз основа на оценката на съществуващата система за „учене и работа“. Тази форма на приемственост между училищна среда и реална работна среда е интегрирана „в образователния пейзаж“, което на практика означава, че обучението чрез работа е основен приоритет на европейското семейство.
Като базови цели, които си поставя „схемата за чиракуване“ по стандартите на Европейската база данни, са:
- подобряване на скрининга и съпоставянето на учениците;
- хармонизиране на възможните договори и ясен статут на чирака;
- опростяване на стимулите за работодателите;
- укрепване на секторния подход в подкрепа на чиракуването и партньорската мрежа, в т.ч. засилване на качеството на вътрешнофирменото обучение;
- единни правила за осигуряване на качеството и акредитация на вътрешнофирмените работни места;
- съдействане и съпровод на учениците;
- укрепване на процеса по схемата за чиракуване.
При внедряването на дуалното обучение в България се дава старт на пилотен проект, наречен „Домино” (2015–2019), който има за цел да въведе дуално обучение в България по швейцарски модел*. Проектът е реализиран в рамките на Българо-швейцарската програма за сътрудничество и се осъществява съвместно с Министерството на образованието и науката, като получава широка подкрепа и от Министерството на труда и социалната политика и Министерството на икономиката. Основният извод от проучването сред професионални училища и фирми е, че дуалното обучение оказва положително влияние върху развитието на професионалното образование в България.
Друг проект, който стартира в България през 2020 г. за не повече от тригодишен изпитателен срок, е „Подкрепа за дуалната система на обучение“ Проектът се финансира по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, съфинансирана от Европейския социален фонд. Очакванията са да се спомогне за повишаване на съответствието на професионалното образование и обучение с пазара на труда и да се създаде възможности за повишаване на квалификацията на бъдещата работна сила по ключови за икономиката на страната професии.
Заключение
В най-развитите европейски страни дуалната система на обучение се е доказала като основен инструмент за осигуряване на квалифицирани специалисти, които отиват директно от обучаващата институция на пазара на труда и допринасят за икономически растеж и по-висока заетост. В тази система водещ партньор на обучаващата институция е частният сектор, който не само инвестира в своите бъдещи кадри, но и споделя отговорността за качеството на професионалното обучение. В България дуалната система на обучение се прилага от 2015 г. посредством пилотни проекти, които имат за цел да тестват този вид обучение и на базата на натрупания опит да пристъпят към по-широко внедряване на тази система в страната. В допълнение към практикуването на учениците от средното училище, той е приложим и за възрастни учащи в лицензирани центрове.
Проблематичен аспект се явява становището на ИПИ (Институт за пазарна икономика), според който дуалното обучение в България обхваща само 9% от започналите своето професионално образование през периода 2024 – 2025 г.. Споменава се също, че дуалното обучение е „ключов елемент от професионалното образование и то е заложено като цел в редица стратегии, планове и документи вече повече от десетилетие“, а в ден днешен се стига до неприятната ситуация то да е поставено в нишовия сектор на модерното българско образование.
Използвана литература
- ДОМИНО. Достъпно на: www.dominoproject.bg. Последно видян на: 24.05.2025
- Държавен вестник. Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 2015 г. за условията и реда за провеждане на обучение чрез работа (дуална система на обучение). Достъпно на: https://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV. jsp;jsessionid=76F58A8ED837202
- Европейски парламент. Фокус върху: Двойното образование: Мост над бурни води? // Информационна брошура. Достъпно на: www.europarl.europa.eu. PDF. Последно видян: 13.03.2025
- Закон за професионалното образование и обучение. Достъпно на: https://lex.bg/laws/ldoc/2134673921. Последно видян: 18.03.2025
- НАПОО. Указания за провеждане на обучение чрез работа (дуална система на обучение) в Център за професионално обучение (ЦПО). Достъпно на: www.navet.government.bg. PDF. Последно видян: 16.03.2025
- Официален вестник на ЕС. Харта на основните права на Европейския съюз (2012/C 326/02). Достъпно на: eur-lex.europa.eu. Последно видян: 10.03.2025
- Стратегия за развитие на професионалното образование и обучение в Р. България за периода 2015-2020 г. София, PDF. Достъпно на: mon.bg, с. 4. Последно видян: 12.03.2024
- CEDEFOP. Dual learning (Upper secondary level). Available at: https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/apprenticeship-schemes/scheme-fiches/dual-learning-upper-secondary-level. Viewed: 18.03.2025
- ECoVEM. Dual Education & Work Based Education Best Practices from Bulgaria, France, Germany, Italy and Spain. Available at: ecovem.eu. PDF. Viewed: 22.03.2025
- European Commission. The European Pillar of Social Rights in 20 principles. Available at: https://employment-social-affairs.ec.europa.eu/european-pillar-social-rights-20-principles_en. Viewed: 10.03.2025
- Investor. След над 10 г. усилия пикът на дуалното образование достига 9% в приема тази година. Достъпно на: https://www.investor.bg/a/525-obrazovanie/406540-sled-nad-10-g-usiliya-pikat-na-dualnoto-obrazovanie-dostig a-9-v-priema-tazi-godina. Последно видян: 18.03.2025