Древният Tullimonstrum най-накрая получава своето място в дървото на живота

tully monster - Credit - Sean McMahon,Yale University.jpg

След близо 6 десетилетия палеонтологическа забрава, едно морско същество със странна форма и меко тяло, живяло преди повече от 300 милиона години, е намерило мястото си в дървото на живота. Tullimonstrum gregarium или т. нар. “Tully Monster” е кръстен на аматьора ловец на фосили, който открил първите екземпляри през 1958. Само външният вид на животното напомня чудовище, а най-едрите индивиди са достигали дължина едва 15 сантиметра.

Въпреки че са открити с хиляди във въгледобивни мини в североизточен Илинойс, негови фосили не са намирани никъде другаде по света – това е една от причините Tullimonstrum да е обявен за изкопаемо на щата Илинойс през 1989.
Учените са публикували онлайн в Nature съобщение за проведен от тях детайлен анализ на над 1200 фосила, които осигуряват поглед към съществото от много различни ъгли и потвърждават връзката му със змиоркоподобните животни, наречени миноги. Въпреки, че формата на Tullimonstrum никак не прилича на тази на която и да е минога – съществуваща днес или изчезнала, новото проучване показва за първи път, че съществото е притежавало хриле и гъвкава структура, наподобяваща гръбнак и наречена нотохорда. Това причислява създанието към групата на хордовите.

Очите му били разположени в двата края на друга гъвкава продълговата структура, което, според учените, помагало на животното да получи триизмерно изображение на жертва, която се е оказала в близост до края на зъбатия му хобот. За разлика от съвременните миноги, които се придвижват чрез змиевидни движения, Tullimonstrum вероятно се е движел чрез вълнообразни движения на мускулната тъкан, разположена по края на опашката – подобно на стабилизаторите при сепиите.

Източник:http://www.sciencemag.org/