Древните египтяни са пожертвали милиони диви птици, за да ги мумифицират

Древните египтяни са улавяли в плен милиони диви птици, за да ги мумифицират в специални ритуали, сочат нови изследвания.

Мумии на свещени ибиси в Бруклинския музей в Ню Йорк. Credit: Wikipedia

Египетските катакомби съдържат огромен брой мумифицирани птици, по-специално африкански свещени ибиси, грижливо подредени една върху друга в малки буркани и ковчези. Но как са били събрани всички тези птици? Предвид  внушителната им бройка, учените от дълго време са на мнение, че египтяните са ги отглеждали, за да задоволят голямото търсене. Но когато екип от генетици се запознават отблизо с находките, те стигат до заключението, че египтяните вероятно са извеждали дивите ибиси от естествените им местообитания.

Изследването, публикувано на 13 ноември в PLOS One, се основава на ДНК проби от 40 мумифицирани ибиса, намерени в шест различни египетски гробници. Мумиите са били погребани преди около 2500 години (около 481 г. пр.н.е.) както съобщават изследователите в своя доклад. Това означава, че птиците са посрещнали своята нерадостна съдба (жертвоприношенията на ибисите са били обичайна практика в Египет) в периода между 650 г. пр.н.е. и 250 г.пр.н.е. От 14 от древните птици изследователите са получили пълни геноми от митохондриите и са сравнили този древен генетичен материал с този на 26 съвременни африкански свещени ибиси, за да проверят кой набор е с по-голямо генетично разнообразие, което да подскаже произхода на древните птици.

Ако египтяните са отглеждали древните ибиси във ферми, близкородственото размножаване би било причина ДНК на птиците да изглеждат все по-сходни във времето, отбелязват изследователите. Вместо това обаче ДНК анализът разкрива аналогично генетично разнообразие при древните и при съвременните птици.

„Генетичните вариации не показват модел на дългосрочно отглеждане, подобен на фермите за пилета в днешно време“, коментира пред  National Geographic Сали Уейсф, палеогенетик от университета Грифит в Австралия и съавтор в изследването. Заедно с нейните колеги тя предполага, че египетските жреци вероятно са събирали дивите птици от местните влажни зони, след което за кратко са държали птиците във временни стопанства преди да бъдат ритуално убити.

Мумия на свещен ибис, съхранявана днес в Университета Макгил в Монреал, Канада. Credit: Wikipedia

Но не всички египтолози са съгласни с тази хипотеза.

„Говорим за милиони птици на различни места из целия Египет, така че да са разчитали единствено на лов на диви екземпляри не ми звучи убедително“, казва Франсиско Бош-Пуче, археолог от Оксфордския университет.

Бош-Пуче сравнява Древен Египет с „фабрика за производство на птичи мумии“ – една истинска индустрия, която не би могла да се поддържа само от диви птици. Освен това, някои от мумиите на ибиси показват следи, че са се възстановили от болести или наранявания, каквито биха обрекли една дива птица на глад или смърт от хищник. Бош-Пуче предполага, че е възможно отделни диви ибиси в търсене на храна да са попадали във фермите, като по този начин да са спомогнали за диверсификацията на популациите в плен.

Превод: Елена Страхилова